måndag 25 september 2017

Ändetiden 210,
Summering,
Vi ser inget uppryckande i Gamla Testamentet i samband med Jesu återkomst


Vi har nu gått igenom ett flertal av profetiorna i Gamla testamentet om vad som ska hända i ändens tid. Men ingenstans ser vi något uppryckande. Och det låter konstigt med tanke på att det finns många som med visshet hävdar att det ska vara ett uppryckande av de troende före Vedermödan.

Men vi kan alltså inte se det här.

Om nu uppryckandet är en så fastslagen sak så skulle det finnas med i de olika profetiorna om änden. Ja vi skulle kunna se det överallt. Men vi gör inte det.

Här har vi de avsnitt som tar upp det här:


Ändetiden 46, Uppryckandet finns inte i berättelsen om Noa (1 Mos 8:13 – 17)

Ändetiden 90, Vi ser inget uppryckande i Sakarja (Sak 2:1 – 11)

Ändetiden 113, Uppståndelsen och livet i Jesus (Jes 26:19)

Ändetiden 115, Gå in i kammaren tills vreden är över (Jes 26:20 – 21)

Ändetiden 116, Det finns inget Uppryckande här heller (Jes 26:20 – 21)

Ändetiden 195, Inte heller Joel nämner något uppryckande (Joel 2 – 3)

Det är lite förvånande att uppryckandet inte finns här.

Det ställe som åsikten om ett uppryckande bygger på är texten i 1 Tes 4, vi har den här:

1 Tess 4:13.  Men jag [vi] vill inte att ni är ovetande bröder, angående de som har dött [insomnat], så att ni inte är ångestfyllda [sörjer] och är som de andra, de som inte har hopp [tro, förväntan].
1 Tess 4:14.  För om vi tror [har tillit till] att Jesus är den som var död [har dött], och att han är den som har uppstått [rest sig upp], är det också på detta sätt Gud skall föra fram [bära fram, leda] i Jesus tillsammans med honom själv, de som har dött [är insomnade].
1 Tess 4:15.  För därför säger vi till er med Jesu [Herrens, Jashves] ord, att de som lever, de som är kvar, vid Jesu [Herrens, Jashves] ankomst [närvaro], verkligen inte skall bli de som kommer före de som har dött [insomnat].
1 Tess 4:16.  För Jesus [Herrens, Jashves] skall komma från himlen [skyn] med en befallning [rop], ärkeängelns [den främste budbärarens] röst och Guds basun [shofar, trumpet], och de döda i Messias [Kristus, Den Smorde] kommer först att stå upp [bli uppresta].
1 Tess 4:17.  Därefter vi, som lever, som är kvar, samtidigt [tillsammans, också] med dem. Vi skall bli tagna med kraft [ryckta, gripna] till skyarna [molnigheten, diset], till mötet med Jesus [Herren, Jashve] i luften [bland andarna]. Och på det viset kommer vi alltid att vara tillsammans med Jesus [Herren, Jashve].
1 Tess 4:18.  Därför, uppmuntra [förmana, bjud in] varandra med dessa ord.

Hela den här diskussionen, som vi läser om här i Tessalonikerbrevet kommer av att det fanns folk som hävdade att det inte fanns någon uppståndelse från de döda och att de som var döda var förlorade.

Vad Paulus säger är att det finns en uppståndelse från de döda. För eftersom ju Jesus uppstod från de döda ska vi också göra det. Och därför behöver vi inte vara rädda, att vi ska dö och därmed överges av Jesus, för han kommer att resa upp oss på samma sätt som Jesus själv restes upp.

Det är det här vi ska trösta oss med. Att vi kommer att bli uppväckta, Jesus kommer att göra det.

Sedan kan man konstatera att det här att vi ska ryckas till skyn både de som dött och de som fortfarande lever, bara står på det här stället i Bibeln. Och exakt vad Paulus lägger i det här kan man diskutera.

Men en sak kan man lägga i det här och det är att Jesus aldrig kommer att överge oss. Oberoende av hur det blir i ändens tid som kommer Jesus att ta hand om oss. Och vi kommer att leva i honom både de som lever och de som är döda.

Vi kan också konstatera att vi inte behöver förstå det här för att Jesus ska ta omhand oss. Han sköter allt det här. Vi kan vara lugna och ha frid när vi har Jesus. Antingen det blir ett uppryckande eller inte kommer Jesus att ordna det.

Och vi ska också titta på Jesu egna ord i Matteus om hur det ska äga rum.

Mat 24:25.  Observera, jag berättar det i förväg för er.
Mat 24:26.  Om de alltså säger till er: Se han är i öknen, gå inte ut dit. Se han är i de inre rummen [de privata rummen], tro det inte.
Mat 24:27.  För precis som blixten utgår från öster och skiner ända till väster, så kommer det att också bli vid Människosonens [Adams sons] ankomst [närvaro].
Mat 24:28.  För det är istället så att där den livlösa kroppen [lik] är där samlas örnarna (jfr aetos=örn, aer =luft=> ande, andar).
Mat 24:29.  Och strax efter, den tidens [dagarnas] vedermöda [prövningen, nöden] kommer det här, solen mörknar [grumlas] och det sker att månen inte ger från sig sitt ljus och stjärnorna de kommer att falla från himlen [skyn] och himlens makter [krafter] kommer att skakas [bli upprörda, röras upp, rysta, bli störda].
Mat 24:30.  Och då [därefter] kommer Människosonens [Adams sons] tecken att visa sig [lysa, framstår] i himlen [skyn, luften] och då [därefter] slår sig alla värdens folkslag [stammar, klaner] för bröstet i sorg, och de kommer att se Människosonen [Adams son] komma [framträda, träda in] på [under] himlens moln [skyar, dis] med väldig [stor] makt [kraft, styrka] och ära.
Mat 24:31.  Och han kommer att sända sina budbärare [änglar] med basunens [trumpetens, (kommer från:) vågor] väldiga [stora] ljud och de kommer att samla de utvalda från de fyra väderstrecken [vindarna] från himlens ena ände till den andra [så att det sträcker sig till och är också från den andra delen av den].
Mat 24:32.  Och lär av jämförelsen [liknelsen] med fikonträdet, när grenarna blir mjuka och bladen slår ut, vet ni att sommaren redan är nära.
Mat 24:33.  Och på samma vis, när ni då ser allt detta, då vet ni [förstår, blir säkra] att han är nära och vid dörren.

Här ser vi i vers 26 och 27 att Jesu kommande inte ska ske i helighet. Alla ska se det.

Och det vi också ser i vers 31 är att Jesus ska samla sina utvalda, och de utvalda det syftar med stor sannolikhet Judarna, för i versen efter ser vi om fikonträdet som syftar just på Judarna.

Så här är alltså en konflikt mellan det som sägs om uppryckandet, där man säger att det ska ske i hemlighet, plötsligt ska en massa människor bara försvinna, och de som inte rycks upp ska undra vad som hände, utan att se eller förstå något. För här i vers 26 och 27 står ju klart att alla ska se när Jesus kommer. Det är inget som ska ske i skymundan.

Och det intressanta här är alltså att detta att Judarna samlas idag, är ett tecken att Jesus är nära.

Och i texterna i gamla testamentet hittar vi alltså heller inget om uppryckande. Utan bara att Jesus kommer och ska ta hand om judarna och oss hedningar, och det ska bli en helt annan tid på Jorden.

Att det här innebär att det inte ska bli något uppryckande vill inte jag säga, men en sak kan vi säkert säga och det är att Jesus kommer igen. För det finns återgivet på många ställen.

Karl Håkan

PS: Här är de ämnen som vi behandlat hittills i summeringarna.

- Israels förskingring
- Hur Guds samlar sitt folk Israel
- Jesus förlåter Israels folk
- Gud fyller Israel med Ande
- Israel möter motstånd från andra folk
- De som gått mot Gud döms och får Guds Verde över sig
- Sol och Måne
- Jordbävningar
- Guds Vredes Vinpress
- Israel är Välsignat och Jesus tar hand om dem
- Jerusalem och Israels land tillhör Israels folk och Jesus
- Guds verk med Israel visar att han finns
- Hedningarna kommer till tro
- Församlingarna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar