Ändetiden 210,
Summering,
Vi ser
inget uppryckande i Gamla Testamentet i samband med Jesu återkomst
Vi har nu gått igenom
ett flertal av profetiorna i Gamla testamentet om vad som ska hända i
ändens tid. Men ingenstans ser vi något
uppryckande. Och det låter konstigt med tanke på att det finns många som med visshet
hävdar att det ska vara ett uppryckande av de troende före Vedermödan.
Men vi kan alltså inte
se det här.
Om nu uppryckandet är
en så fastslagen sak så skulle det finnas med i de olika profetiorna om änden.
Ja vi skulle kunna se det överallt. Men vi gör inte det.
Här har vi de avsnitt
som tar upp det här:
Ändetiden 46, Uppryckandet finns
inte i berättelsen om Noa (1 Mos 8:13 – 17)
Ändetiden 90, Vi ser inget
uppryckande i Sakarja (Sak 2:1 – 11)
Ändetiden 113, Uppståndelsen och
livet i Jesus (Jes 26:19)
Ändetiden 115, Gå in i kammaren
tills vreden är över (Jes 26:20 – 21)
Ändetiden 116, Det finns inget
Uppryckande här heller (Jes 26:20 – 21)
Ändetiden 195, Inte heller Joel
nämner något uppryckande (Joel 2 – 3)
Det är lite förvånande
att uppryckandet inte finns här.
Det ställe som åsikten
om ett uppryckande bygger på är texten i 1 Tes 4, vi har den här:
1 Tess
4:13. Men jag [vi] vill inte att ni är
ovetande bröder, angående de som har dött [insomnat], så att ni inte är
ångestfyllda [sörjer] och är som de andra, de som inte har hopp [tro,
förväntan].
1 Tess
4:14. För om vi tror [har tillit till]
att Jesus är den som var död [har dött], och att han är den som har uppstått
[rest sig upp], är det också på detta sätt Gud skall föra fram [bära fram,
leda] i Jesus tillsammans med honom själv, de som har dött [är insomnade].
1 Tess
4:15. För därför säger vi till er med
Jesu [Herrens, Jashves] ord, att de som lever, de som är kvar, vid Jesu
[Herrens, Jashves] ankomst [närvaro], verkligen inte skall bli de som kommer
före de som har dött [insomnat].
1 Tess
4:16. För Jesus [Herrens, Jashves] skall
komma från himlen [skyn] med en befallning [rop], ärkeängelns [den främste
budbärarens] röst och Guds basun [shofar, trumpet], och de döda i Messias [Kristus, Den Smorde] kommer först att stå upp [bli uppresta].
1 Tess
4:17. Därefter vi, som lever, som är kvar, samtidigt [tillsammans, också] med
dem. Vi skall bli tagna med kraft
[ryckta, gripna] till skyarna [molnigheten, diset], till
mötet med Jesus [Herren, Jashve] i
luften [bland andarna]. Och på det viset kommer vi alltid att vara tillsammans
med Jesus [Herren, Jashve].
1 Tess
4:18. Därför, uppmuntra [förmana, bjud
in] varandra med dessa ord.
Hela den här diskussionen, som vi läser om här i
Tessalonikerbrevet kommer av att det fanns folk som hävdade att det inte fanns
någon uppståndelse från de döda och att de som var
döda var förlorade.
Vad Paulus säger är att
det finns en uppståndelse från de döda. För eftersom ju Jesus uppstod från de döda ska vi
också göra det. Och därför behöver vi inte vara rädda, att vi ska dö och därmed
överges av Jesus, för han kommer att resa upp
oss på samma sätt som
Jesus själv restes upp.
Det är det här vi ska trösta oss med. Att vi kommer att
bli uppväckta, Jesus kommer att göra det.
Sedan kan man
konstatera att det här att vi ska ryckas till skyn både de som dött och
de som fortfarande lever, bara står på det här
stället i
Bibeln. Och exakt vad Paulus lägger i det här kan man diskutera.
Men en sak kan man
lägga i det här och det är att Jesus aldrig kommer att
överge oss. Oberoende av hur det blir i ändens tid som kommer Jesus att ta hand om
oss. Och vi kommer att leva i honom både de som
lever och de som är döda.
Vi kan också
konstatera att vi inte behöver förstå det här för att Jesus
ska ta omhand oss. Han sköter allt det här. Vi kan vara lugna och ha frid när
vi har Jesus. Antingen det blir ett uppryckande eller inte kommer Jesus att
ordna det.
Och vi ska också titta på Jesu egna ord i Matteus om hur det
ska äga rum.
Mat
24:25. Observera, jag berättar det i
förväg för er.
Mat
24:26. Om de alltså säger till er: Se han är i öknen, gå inte ut dit. Se han
är i de inre rummen [de privata
rummen], tro det inte.
Mat
24:27. För precis som blixten utgår från
öster och skiner ända till väster, så
kommer det att också bli vid Människosonens [Adams sons] ankomst [närvaro].
Mat
24:28. För det är istället så att där
den livlösa kroppen [lik] är där samlas örnarna (jfr aetos=örn, aer =luft=>
ande, andar).
Mat
24:29. Och strax efter, den tidens
[dagarnas] vedermöda [prövningen, nöden] kommer det här, solen mörknar
[grumlas] och det sker att månen inte ger från sig sitt ljus och stjärnorna de
kommer att falla från himlen [skyn] och himlens makter [krafter] kommer att
skakas [bli upprörda, röras upp, rysta, bli störda].
Mat 24:30. Och då [därefter] kommer Människosonens
[Adams sons] tecken att visa sig [lysa, framstår] i himlen [skyn, luften] och
då [därefter] slår sig alla värdens folkslag [stammar, klaner] för bröstet i
sorg, och de kommer att se Människosonen [Adams son] komma [framträda, träda
in] på [under] himlens moln [skyar, dis] med väldig [stor] makt [kraft, styrka]
och ära.
Mat
24:31. Och han kommer att sända sina
budbärare [änglar] med basunens [trumpetens, (kommer från:) vågor] väldiga
[stora] ljud och de kommer att samla de utvalda från de fyra väderstrecken
[vindarna] från himlens ena ände till den andra [så att det sträcker sig till
och är också från den andra delen av den].
Mat
24:32. Och lär av jämförelsen
[liknelsen] med fikonträdet, när grenarna blir mjuka och bladen slår ut, vet ni
att sommaren redan är nära.
Mat
24:33. Och på samma vis, när ni då ser
allt detta, då vet ni [förstår, blir säkra] att han är nära och vid dörren.
Här ser vi i vers 26
och 27 att Jesu kommande inte ska
ske i helighet. Alla ska se det.
Och det vi också ser i
vers 31 är att Jesus ska samla sina utvalda, och de utvalda det syftar med stor sannolikhet på Judarna, för i versen efter
ser vi om fikonträdet som syftar just på
Judarna.
Så här är alltså en konflikt mellan det som sägs om uppryckandet, där man säger att det ska ske i hemlighet, plötsligt ska en massa människor bara försvinna, och de som inte rycks upp ska undra vad som
hände, utan att se eller förstå något. För här i vers 26
och 27 står
ju klart att alla ska se när Jesus kommer. Det
är inget som ska ske i skymundan.
Och det intressanta
här är alltså att detta att Judarna
samlas idag, är ett tecken att Jesus är nära.
Och i texterna i gamla testamentet hittar vi alltså heller inget
om uppryckande. Utan bara att Jesus kommer och ska ta hand om
judarna och oss hedningar, och det ska bli en helt annan tid på Jorden.
Att det här innebär
att det inte ska bli något uppryckande vill inte jag säga, men en sak kan vi
säkert säga och det är att Jesus kommer igen. För det finns återgivet på många
ställen.
Karl
Håkan
PS: Här är de ämnen
som vi behandlat hittills i summeringarna.
- Israels förskingring
- Hur Guds samlar sitt folk
Israel
- Jesus förlåter Israels folk
- Gud fyller Israel med Ande
- Israel möter motstånd från
andra folk
- De som gått mot Gud döms och
får Guds Verde över sig
- Sol och Måne
- Jordbävningar
- Guds Vredes Vinpress
- Israel är Välsignat och Jesus
tar hand om dem
- Jerusalem och Israels land
tillhör Israels folk och Jesus
- Guds verk med Israel visar att
han finns
- Hedningarna kommer till tro
- Församlingarna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar