måndag 11 september 2017

Ändetiden 196,
Summering, Israels förskingring



När vi nu läst en hel del av bibelställena i De profetiska böckerna i Gamla Testamentet så ser vi att, väldigt mycket av det som skrivs säger samma sak.

Och därför har jag gjort en uppdelning av de olika inläggen under olika ämnen så att den som är intresserad hur de olika profeterna säger samma sak kan se det här.

Vi kommer att ta ett eller ett par ämnen åt gången och

Vi börjar med

Israels förskingring

Det kan ju tyckas lite konstigt eftersom det inte tillhör ändens tid. Men eftersom det har fått så stor betydelse och är den bild som ligger till underlag för det som händer i ändens tid så har jag det med här.



Här nedan är de artiklar som handlat om det ämnet och med tillhörande länkar för att nå sidorna.

Ändetiden 60, Längden på Israels förskingring (Amos 8:12, Hos 6:1 – 3)


Ändetiden 77, Judarna fördrevs därför att de utgjutit blod, Jesu blod (Hes 36:16 - 19)


Ändetiden 100, Jes 24 – 27, Jesus frälser Israel (Jes 24:1 – 11) Hur Israel fördrivs


Ändetiden 101, Prisa Jesus, Israels folk skall inte utplånas (Jes 24:12 – 15)


Ändetiden 102, Välsignelse och frälsning på jorden, men Israel plågas (Jes 24:16 – 20)


Här har vi alltså resultatet av att Judarna dödade Jesus. Hur de blev fördrivna ut över världen och fick vara det i 2000 år innan de kom tillbaka till sitt land.

Och den första profetian om den här fördrivningen hittar vi i 1 Mos 4. Alltså berättelsen om Kain och Abel, Brödramordet. Kain var där Judarna och Abel var Jesus. Vi ser att Abel var fåraherde precis som Jesus är för oss alla. Och i den här berättelsen dödar Kain Abel precis som Judarna dödar Jesus.

Och i ska titta på vers 10 där Gud tar till orda till Kain efter mordet.

1 mos 4:10 Och han sade: Vad har du gjort, rösten från din broders blod ropar till mig från marken.
1 mos 4:11 Och nu förbannar jag marken som öppnat sin mun för att ta emot din broders blod från din hand.
1 mos 4:12 För när du arbetar med marken skall den inte längre ge säd som den tidigare har producerat åt dig, du skall bli flykting och kringvandrande på jorden.
1 mos 4:13 Och Kain svarade Jesus [Jashve]: Min synd [missgärning] är för stor att förlåtas [glömmas].
1 mos 4:14 Se, du har idag fördrivit mig bort från landets yta och från ditt ansikte. Jag får gömma mig och jag skall bli flykting och kringvandrande på jorden och alla som finner mig kommer att döda mig.
1 mos 4:15 Och Jashve sade till honom: Det är ordnat för alla som dödar Kain skall bli sjufalt hämnade, och Jashve satte ett tecken så att de inte skulle slå ihjäl honom.
1 mos 4:16 Och Kain vandrade bort från Jashve och bosatte sig i landet, han utvandrade öster ut från Eden.

Här ser vi i den här berättelsen som alltså finns redan i Bibelns 4 kapitel det som hände med Judafolket när de dödat Jesus. Och det intressanta är också att förutom att de bliv fördrivna ut över hela Jorden så lovade Gud att de skulle överleva som folk. De skulle inte bli ihjälslagna. Och det ser vi idag att Judarna finns kvar, och har alltså kunnat samla sig efter 2000 år.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar