söndag 10 september 2017

Ändetiden 195,
Inte heller Joel nämner något uppryckande


Nu har vi läst igenom de delar i Joels bok som behandlar det som ska hända i samband med ändens tid. Och blir det ett uppryckande först innan Guds vrede börjar då borde det stå här. Men vi har inte läst något sådant.

Vi kan här speciellt titta på två versar först

Joel 2:27.  Och ni skall känna [veta] att jag är i Israels centrum [nära, bland], och jag är Jesus [Jashve] er Gud, och det finns ingen mer, och aldrig i evighet skall mitt folk vara besvikna [skämmas].
Joel 2:28 (Joel 3:1).  Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över allt kött, och era söner och era döttrar skall profetera, och era gamla har drömmar, och era unga män har uppenbarelser.

Här ser vi att det är Jesus som är Gud och han är Israels Centrum. Och han tar hand om Israel. Och Guds ande ska utgjutas över alla. Ja Jesus är med oss och kommer att ta hand om oss alla

Så Jesus kommer och hans rike kommer att upprättas.


Och här har vi sedan hela avsnittet så att den som vill kan läsa igenom det.

Joel 2:1.  Stöt i shofar [basun, trumpet] på Sion och höj jubelrop på mitt heliga berg, alla jordens [landets] innevånare är onda [är ilskna, darrar], för Jesu [Jashves] dag kommer, för den är nära.
Joel 2:2.  En dag av död [sorg, mörker] och en dag av mörka moln, och hopplöshet [dysterhet], som en gryning [mörker, början] som sprider sig över bergen, en stor och mäktig flock [folk], utan dröjsmål, en evighets jämmer, som därefter inte åter någonsin upprepas, släckte efter släckte.
Joel 2:3.  Framför dem är en uppslukande eld, och efter dem brinner det, för det kom som ett Edens land framför dem [han] och efter dem den ödelagda öknen, och inte ens en kvarleva har det blivit efter dem.
Joel 2:4.  Hans utseende var som hästars utseende och som ryttare så rusar de fram.
Joel 2:5.  De far fram som ljudet av vagnar över [på] bergens toppar, som ljudet av elds flammor som förintar halm, som en väldig flock, en kämpande fiende.
Joel 2:6.  Från hans ansikte känner folken makten [styrkan], deras ansikten glöder av ångest, som de gripits av.
Joel 2:7.  De far upp som rusande stora män, som krigsmän, de går över muren och går var och en på sina vägar, och de skall inte låna [bryta] era vägar [vanor].
Joel 2:8.  Och de angriper inte inbördes sina bröder, de går starka på sin väg, och bland vapnen misslyckas de inte, de vinner.
Joel 2:9.  De far fram i staden, de rusar på muren, de förstör i husen, genom hål i väggen [fönster] kommer de som en tjuv.
Joel 2:10.  Inför dem skalv jorden, skakade himlen, förmörkades [sörjde] solen och månen, och stjärnorna slutade skina. [alt: Skälv jord, skaka himmel, förmörkas [sörj] sol och måne och sluta skin stjärnor, inför hans ansikte].
Joel 2:11.  Och Jesus [Jashve] tar till orda inför sin här [styrka], för mycket stor är hans skara [nåd], för Jesu [Jashves] dag är stor och vi vördar [fruktar] den mycket och vem kan klara den.
Joel 2:12.  Och nu säger Jesus [Jashve]: Vänd om till mig av hela ert hjärta och i fasta och i gråt och i sorg.
Joel 2:13.  Riv sönder era hjärtan och inte era kläder [och handla inte i er otrohet], och vänd om till Jesus [Jashve] för han är nådig och förbarmande och långsam till vrede och stor och nådig och han [man] ångrar det onda.
Joel 2:14.  Vem som helst förstår [vet], att han skall återvända [han ändrar sig] och skall trösta [ångra] och välsignar kvarlevan igen, på grund av offer och dryckesoffer till Jesus [Jashve] er Gud.
Joel 2:15.  Stöt i shofar [basun, trumpet] på Sion, helga er, fasta, proklamera en högtidssamling
Joel 2:16.  Samla folket, helga folket, samla de gamla, samla de unga och bröst barn. Brudgummen går ut från sitt rum och bruden från sin kammare.
Joel 2:17.  Prästerna, Jesu [Jashves] tjänare, må gråta mellan förhuset och till altaret, och de må säga: Jesus [Jashve], skona [ha skydd över] ditt folk, och utlämna inte din arvedel till skam [skymf], till satir [ordspråk] bland hedningarna. Varför skall man bland folken säga: Var är Jesus Guds son [Jashve Gud].
Joel 2:18.  Och Jesus [Jashve] skall [må] ivra för sitt land och han skall [må] skona sitt folk.
Joel 2:19.  Och då sade Jesus [Jashve] till sitt folk: Se jag sänder till er säd, och det nya vinet och olja [välsignelse], och ni skall bli mätta av det, Och jag skall inte ge er mera skam [skymf] bland hedningarna.
Joel 2:20.  Och mitt gamla mörker [det gamla norrifrån], skall jag fördriva från era höjder till en öde och torr plats, deras uppenbarelse [deras ansikte] till det gamla [forna, östra] havet, och de slutar i havet och blir kvar. Och det stiger upp stank [omoral] och förruttnelse, ty det skall ske stora saker genom det som händer [görs].
Joel 2:21.  Du land, var inte rädd, gläd dig och fröjda dig, för Jesus [Jashve] låter stora saker hända.
Joel 2:22.  Ni markens boskap frukta inte, för öknen kommer garanterat att grönska, för träden bär sin frukt, fikonträd och vinstockar och de får styrka.
Joel 2:23.  Och Sions söner [barn] gläd er och fröjda er i Jesus [Jashve] er Gud, för han ger åt er det tidiga [första] regnet i rätt tid och sänder åt er regn, höst regn och vår regn, i god tid [tidigt].
Joel 2:24.  Och han fyller tröskplatserna med vete och låter pressfaten för vin och olja flöda över.
Joel 2:25.  Och jag ger tillbaka till er åren [omgångar] som man har förtärt, svärmande [lurande, uttal: arab] gräshoppor och larver och maskar [uttal: gazam], den stora styrkan som jag skickade mot er.
Joel 2:26.  Och ni skall äta, ni skall verkligen äta och säkert bli mätta och ni skall lova Jesus [Jashve] er Gud, som gör underbara saker för ert folk och aldrig i evighet skall mitt folk vara besvikna [skämmas].
Joel 2:27.  Och ni skall känna [veta] att jag är i Israels centrum [nära, bland], och jag är Jesus [Jashve] er Gud, och det finns ingen mer, och aldrig i evighet skall mitt folk vara besvikna [skämmas].
Joel 2:28 (Joel 3:1).  <Trad:> Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över allt kött, och era söner och era döttrar skall profetera, och era gamla har drömmar, och era unga män har uppenbarelser.
| <Alt:> Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över alla människor [allt evangelium], och era söner och era döttrar talar inspirerat, och era gamla har krafter kvar, och era unga män ser visioner.
Joel 2:29 (Joel 3:2).  Och också över tjänarna [slavarna] och över tjänarinnorna [slavinnorna], utgjuter jag i de dagarna min ande.
Joel 2:30 (Joel 3:3).  Och jag skall ge [sätta] tecken [förebud] på [i] himlen och blod och eld och molnpelare på jorden [marken].
Joel 2:31 (Joel 3:4).  Solen vänder i mörker och månen i blod, inför [före] Jesu [Jashves] kommande dag, den stora och strålande [som uppenbarar sig, och vördade, och hemska, och sista].
Joel 2:32 (Joel 3:5).  Och det är så att var och en som ropar i namnet Jesus [Jashve] han räddas [blir frälst], ty på Sions berg och i Jerusalem är befrielsen [de befriade], som Jesus [Jashve] sade, för återstoden av dem som Jesus [Jashve] kallar.
Joel 3:1 (Joel 4:1).  För se i de dagarna, på den tiden, då jag återupprättar det som vilat.
Joel 3:2 (Joel 4:2).  Skall jag [Och jag] samla alla hednafolk till Juda* och Jerusalem* och jag låter dem gå ner i Jesu doms dal [Josafats dal, domens dal, Jeshua doms dal, den dömda dalen] och jag låter döma deras folk där, på grund av mitt folk och min arvedel Israel*], som de spred ut bland hedningarna och mitt land delade de.
{ * Juda= firad, prisad, vördad, dyrkad; Jerusalem = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet; Israel = Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Joel 3:3 (Joel 4:3).  Och de hade mitt folks öde i sin hand, de använde sönerna till att begå otukt, och de sålde döttrarna för vin som de drack.
Joel 3:4 (Joel 4:4).  Och vad är ni för mig Tyrus* och Sidon*, och alla Palestiniska* områden, belöningen är höga fredserbjudanden och inte dess då mindre höga fördelar [belöningar, tjänster]. Ropa i havandeskapet, jag skall återgälda er handling över era huvuden [styrande], på era byggnader [institutioner, palats].
{ * Tyrus = klippa, kniv, motstånd, problem; Sidon [fiske, fånga fisk, mat, jakt]; Palestiniska = Filisteiska, rullande, böljande}
Joel 3:5 (Joel 4:5).  Ni som tog mitt guld och mitt silver, är ni bättre och värdefullare för det?
Joel 3:6 (Joel 4:6).  Och Juda* söner och Jerusalems* söner, sålde ni [deras förstörelse] till Grekernas* söner för att låta dem föras långt bort från sina områden.
{ * Juda = firad, prisad, vördad, dyrkad; Jerusalems = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet; Grekernas = Javaniternas, att skumma, lera, dyig, bottensats}
Joel 3:7 (Joel 4:7).  Se, jag låter samla dem från deras fördärvliga förhållande [förhållandet som ni sålt dem till], och resultatet av era handlingar kommer över era huvuden.
Joel 3:8 (Joel 4:8).  Och jag säljer [min förstörelse är över] era söner och era döttrar i Juda* barns hand, de säljer dem till Sabéerna*, till hedningarna, för att säkert bindas, ty Jesus [Jashve] har talat.
{* Juda = firad, prisad, vördad, dyrkad]; Sabéerna = ättlingar till Saba, Sabbats människorna, de fullkomliga människorna, vilans människor}
Joel 3:9 (Joel 4:9).  Ropa detta bland hedningarna: Heligt krig, den stora staden, de kommer [plågar, tyranniseras], de går upp, alla män skall fås att strida.
Joel 3:10 (Joel 4:10).  Smid era hackor till svärd och beskärnings knivarna till spjut, den svage [låt modet falla, låt störta] han säger, jag är stark [mäktig].
Joel 3:11 (Joel 4:11).  Skynda på, för alla hednafolk runt omkring kommer, och de samlas, låt absolut dina styrkor komma ner Jesus [Jashve].
Joel 3:12 (Joel 4:12).  Hednafolken vaknar och de går till Jesu doms dal [Josafats dal, domens dal, Jeshua doms dal, den dömda dalen], för där sitter jag för att döma alla hedningar runt omkring.
Joel 3:13 (Joel 4:13).  Svinga skäran [lien] för skörden är mogen, kom och trampa för vinpressen är full, och presstråget översvämmar dem, för deras ondska är stor [kraftig].
Joel 3:14(Joel 4:14).  Mängder av folkmassor [De tumultartade folkmassorna] är i domens [allvarets, avslutningens, tröskningens] dal, för snart är Jesu [Jashves] dag i domens [allvarets, avslutningens, tröskningens] dal.
Joel 3:15 (Joel 4:15).  Sol och måne sörj [bli askgrå], och stjärnor sluta skina.
Joel 3:16 (Joel 4:16).  Och Jesus [Jashve] ryter från Sion [monument, pelare, öken, torr plast] och från Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet] använder han sin röst, och han skakar himlen och jorden. Men för Israels [Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud] barn [söner] är Jesus [Jashve] ett skydd [tillflykt], och ett försvar [kraft, klippa].
Joel 3:17 (Joel 4:17).  Och ni skall veta [känna] att jag är Jesus [Jashve] er Gud, som förblir på Sion [monument, pelare, öken, torr plast], mitt heliga berg, och Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet] är heligt [blir helgat], och främlingar [de som bär skuld] skall inte gå fram över [på] det mera.
Joel 3:18 (Joel 4:18).  Och då [på den dagen] skall bergen drypa [droppa] av druvsaft och kullarna bär rikligt [fett, mjölk] och alla Juda [firad, prisad, vördad, dyrkad] bäckar rinner av vatten och en källa går ut från Jesu [Jashves] hus och vattnar avfällingarnas [Shittim, Akacie, revoltörernas, översvämningarnas] dal [bäck].
Joel 3:19 (Joel 4:19).  Egypten [gränsfästningarna, trångmålen, nöd] blir ödelagt, och Edom [röd, rödbrusig, rosig] blir ödelagt till en öken, på grund av förintandet av Juda [firad, prisad, vördad, dyrkad] barn, vars oskyldiga blod de har utgjutit i deras [sitt] land.
Joel 3:20 (Joel 4:20).  Och Juda [firad, prisad, vördad, dyrkad] skall bestå [bo, sitta] i evighet och Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet] i släkte efter släkte.
Joel 3:21 (Joel 4:21).  Och jag gör deras blod rent, det som inte var rent, och Jesus [Jashve] stannar [bor] på Sion [monument, pelare, öken, torr plast].


Här kan vi se hela det avsnitt som vi läst i Joel och där finns inget om något uppryckande. Vi har också tidigare tittat på en del profetior som tar upp händelserna i ändens tid och i ingen av dem finns något uppryckande.

Det borde varit där om det ska komma ett sådant. En del Kristna är ju väldigt bestämda på att det blir ett uppryckande. Men är det så då ska det ju inte bara finns en vers i Paulus brev som beskriver det här utan också i de ställen som tar upp hela förloppet.

Vi ska titta på ordet som Paulus skriver i 1 Tes 4.

1 Tess 4:16.  För Jesus [Herrens, Jashves] skall komma från himlen [skyn] med en befallning [rop], ärkeängelns [den främste budbärarens] röst och Guds basun [shofar, trumpet], och de döda i Messias [Kristus, Den Smorde] kommer först att stå upp [bli uppresta].
1 Tess 4:17.  Därefter vi, som lever, som är kvar, samtidigt [tillsammans, också] med dem. Vi skall bli tagna med kraft [ryckta, gripna] till skyarna [molnigheten, diset], till mötet med Jesus [Herren, Jashve] i luften [bland andarna]. Och på det viset kommer vi alltid att vara tillsammans med Jesus [Herren, Jashve].

Och naturligtvis vill inte jag säga att det inte blir något uppryckande det är Gud som vet och han ordnar det som ska hända. Men vi ska inte bygga allt på bara ett bibelord utan viktiga saker finns ofta på flera ställen i Bibeln och därför är det förvånande att ett eventuellt uppryckande inte är med här i de här profetiorna i Joel som handlar om ändens tid.

Men en sak kan vi vara säkra på och det är att Jesus ska komma igen och han ska vara det stöd för Israel som han lovat nu i ändens tid. För det står överallt om Jesus och hans insats för Israel och för det Judiska folket, och han ska också vara till frälsning för Hedningarna, de icke Judiska folken.

Ja hela Världen ska böja sig för Jesus och han ska bli Kung och Gud över hela jorden det har vi kunnat läsa i flera av de här avsnittet ur profetiorna.

Karl Håkan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar