söndag 10 februari 2019


Jesu seger 64,
Jesus kommer snart


Mitt i allt det här Bibelavsnittet om Vredesskålarna, kan vi läsa om hur vi ska vara beredda. Jesus kommer snart.

Det gäller att vara vakna och vaka, se tiden och dess tecken. När vi är i den här delen av Vredesskålarna, alltså i den 6:e skålen då är vi nära Jesu kommande.

Upp 16:15 Se jag kommer som en tjuv, välsignad den som vakar och den som bevarar sina kläder, så att han inte vandrar omkring naken och man får se hans blygd [skam, oanständighet].

Vi kan se hur det kommer att bli i den sista tiden, om vi läser Brevet till Laodicea, den sista av de 7 församlingarna i Uppenbarelseboken. Som är just Fattig, Blind och Naken.

Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:
Upp 3:15. Jag vet ditt handlande [arbete, slit], att du inte är kall och inte heller varm, jag skulle önska att du vore kall eller varm.
Upp 3:16. Således eftersom du är ljum och inte kall och inte heller varm, vill jag spy ut dig ur min mun.
Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.
Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.
Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar [varnar] jag och fostrar [lär upp, agar], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].
Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.
Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.
Upp 3:22. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Den sista tidens församling kommer att vara Andligt fattig, blind och naken. Och så är det dag i många församlingar. När vi skulle behöva det motsatta, med tanke på hur det är i tillvaron.

Och det är intressant att notera att Laodicea betyder folkstyre, alltså samma som Demokrati. Och det är budskapet överallt i vår värld idag. Bara det är demokrati är det bar, säger man. Men här ser vi alltså Guds syn på det hela. Bara Demokrati räcker inte. Det måste vara med Jesu guld, hans klarsyn, och hans renhet. Annars fungerar det inte.

Men tyvärr har man ju tagit ut Jesus ur dagens samhälle och därför fungerar det inte, inte ens med Demokrati.

Och vi kan alltså se att vi är här. Vi är i Laodicea tid när samhället är Naket och blint. Och då kommer Jesus snart.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar