måndag 25 februari 2019




Jesu seger 79,
Israel ska bli frälst


Här ser vi hur Israel blir frälst, Marken, fältet, (Hes 39:17) står för Israel, och vi ser här att de ska vara tillsammans med Anden, Fåglarna, och det ska leda till Jesu seger.

Genom Jesu blod blir Israel folk frälsta och kommer därmed in i Guds vilja med Israel. Det kan vi läsa om i Hes 39:19.

Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.


Och också i Hes 39:22 ser vi också hur Israel erkänner att Jesus är Guds son. När de blir frälsta ser de just det. Det är Jesus som är Guds son, deras Messias.

Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}

Det här är alltså det som ska hända. Israel ska bli frälst och de ska se Jesus som sin frälsare och Guds son.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar