torsdag 28 februari 2019


Jesu seger 82,
Israel ska vara välsignat av Gud i alla framtid


Israel ska inte bara få var i sitt land i all framtid som vi läste i förra avsnittet. De ska också vara välsignade i all framtid. De har Gud med sig.

Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].


Och det här är något som ska fortsätta. Här i Hes 39:29 kan vi läsa: jag ska inte mer dölja mitt ansikte för dem. Att inte dölja sitt ansikte betyder i det här sammanhanget att ta sig an, att välsigna etc. Och att det står ”inte mer” visar ju att det här är något som ska gälla i all framtid.

Guds välsignelse över Israel kommer aldrig att ta slut.


Och i Hes 36:29 kan vi också läsa mera om hur Israel ska vara välsignat.


Hes 36:29.  Och jag skall låta frälsa er från alla era orenheter, och jag kallar fram vetet och jag gör att det blir mycket, och jag ger så att det inte är brist hos er.
Hes 36:30.  Och jag åstadkommer mycket frukt på träden och marken producerar, så att ni inte mera skall ta emot förtal bland hedningarna, på grund av brist.

Här ser vi hur både vetet blir rikligt och det blir mycket frukt på träden. Och det här är något som vi redan sett i Israel. Idag blomstrar Israel. Och det är alltså uppfyllelsen av ett löfte från Gud.

Gud är med Israel och de har alltså en välsignad framtid i det land Gud har gett dem Israels land, ett land som sträcker sig mellan Jordanfloden och havet.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar