onsdag 20 februari 2019


Jesu seger 74,

Västbanken skall tillhöra Israel


Israels berg ska tillhöra Israel. Det kan vi läsa i Hes 36. Det är det vi idag kallar Västbanken, det ligger väster om Jordanfloden, och här i profetian kan vi alltså läsa hur det ska gå med den delen.

Hes 36:1.  Och du människoson [Adams barn] profetera till Israels berg och säg: Israels berg hör Jesu [Jashves] ord.

Hes 36:2.  Så säger Herren Jesus [Jashve]: Därför att fienderna säger, era offerhöjder och höga platser är evigt i vår ägo.
Hes 36:3.  Ty profetera därför och säg: Så därför säger Herren Jesus [Jashve], därför på grund av ert namn [ryckte, ni är ödelagda], och vreden mot er [det brådskar för er] runt omkring, för det kommer att för er vara situationen, för återstoden, från hedningarna [på grund av hedningarnas överflöd], och vanföreställningar [tyrann, smädelser, upprepade aktioner] etablerar sig som ryckte [i tungorna] och folk förtalar dig.
Hes 36:4.  Ty därför Israels berg, hör Herren Jesu [Jashves] ord, så säger Herren Jesus [Jashve] till bergen och till kullarna, till bäckarna och till höjderna och till det svärden förstört och till lämnade städer som var förstörda [plundrade], och till de överflödande hedningarna, som är runt omkring ifrån.
Hes 36:5.  Ty så säger Herren Jesus [Jashve]: När jag har talat, med min eldiga iver, till de överflödande hedningarna och till hindrets Edom, dem som vi gav mitt land till, till besittning, det i vilket du var glad, med hela hjärtats föraktande själ [aptit], till de fördrivnas förstörelse [förakt, plundring].
Hes 36:6.  Ty profetera därför över Israels land och säg till bergen och till kullarna och till bäckarna och till höjderna: Så Säger Herren Jesus [Jashve]. Se, i min iver och i min hetta, har jag talat, på grund av Hedningarnas skam, det de givit.
Hes 36:7.  Ty så säger Herren Jesus [Jashve]: Jag förlät med min hand, men inte hedningarna som var runt omkring er, de skäms över det de gjort [sina gåvor].
Hes 36:8.  Och ni Israels berg, ni får grenar och bär frukt, ni hjälper Israels folk, för de har kommit nära, för att komma hem.
Hes 36:9.  Ty jag ser till er och vänder mitt ansikte till er och ni skall brukas och besås.
Hes 36:10.  Och jag samlar [åstadkommer] mycket människor [Adam] på era höjder, och hela israels hus blir fulländat [färdigt], och de ödelagda städerna blir uppbyggda.
Hes 36:11.  Och jag skall församla [åstadkomma] på er en myckenhet av människor [Adam] och boskap och ni skall bli många och bära frukt, och jag skall låta er bli bebodda som i er forntid, och jag skall göra det bättre än ni hade i er början, och ni skall känna att jag är Jesus [Jashve].
Hes 36:12.  Och jag låter människorna [Adam], mitt folk Israel, vandra på er, och de intar [ärver] er, och du är deras arvedel, och du hindrar [avslutar] inte mera och gör narr av dem.
Hes 36:13.  Så säger Herren Jesus [Jashve]: På grund av orden till er, du har ätit dina människor [Adam], och du, mitt folk, har varit oförståndig.
Hes 36:14.  För därför äter du inte mera människor [Adam], och ditt folk är inte mer dåraktigt, säger Herren Jesus [Jashve]
Hes 36:15.  Och jag skall inte mer låta dig höra skamliga saker från hedningarna [folken]. Du är inte mera bedrövad och ditt folk är inte dåraktigt [snavar] mera säger Herren Jesus [Jashve].

Eftersom vi i förra avsnittet nämnde begreppet Israels Berg, har jag här tagit med hela avsnittet i Bibeln om det. Det är intressant för det är ju det område som man idag med stor majoritet av världens länder vill ge till de som kallar sig Palestinier, alltså Israels motståndare.

Man vill ju dela landet helt i två stater. Men här i avsnittet i Hes 36 kan vi se att det inte är Guds plan. Guds plan är att det sak tillhöra Israel.

Bibeln kallar det för Israels berg. Det är Israel det ska tillhöra. Och vi kan se hur det är idag när vi läser vers 36:2 : ”… fienderna säger, era offerhöjder och höga platser är evigt i vår ägo.”

Det är precis så det är idag, och den främsta platsen av dem Tempelplatsen. Där står en Moské. Och Judarna får inte tillbe där.

Och flera andra av de heliga platserna som ligger på Israels berg innehas idag också av Arabsidan.

Men vi kan läsa i Hes 36:8: ”Och ni Israels berg, ni får grenar och bär frukt, ni hjälper Israels folk, för de har kommit nära, för att komma hem.”

Här ser vi just att det är Israels folk som ska bo där. Gud uppmanar bergen att hjälpa Israels folk. Och vi ser att de ska komma i två steg. Först ska de komma nära. Det är så det är idag. Och i nästa steg ska de komma hem. Alltså ända fram till Bergen.

Redan idag finns det bosättningar på Bergen, men Guds vilja är alltså att de ska tillhöra Israel.

Och det här gör att Israel blir fulländat (Hes 36:10). Det kommer att ha allt de som Gud har lovat, alltså också det som idag kallas Västbanken.

Och i Hes 36:12 läser vi: ” Och jag låter människorna [Adam], mitt folk Israel, vandra på er, och de intar [ärver] er, och du är deras arvedel,”

Det är Israels folk som ska bo där och vandra där och det är deras arvedel.

Karl Håkan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar