lördag 23 februari 2019


Jesu seger 77,
Anden finns också här i Hesekiel


Här i Hes 39:17 möter vi åter ett Bibelställe som talar om fåglarna som ska komma och äta sig mätta. Det liknar det vi läste i Upp 19:17 -18.

Fåglar står för Ande och det är alltså i Anden kampen ska utkämpas och det är med hjälp av sin Ande som Jesus ska vinna.

Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.
Hes 39:20 Och ni skall bli mätta av min måltid, hästar och skaror av mäktiga män och alla krigsmän, säger Herren Jesus [Jashve].


Så på det viset ser vi att det här i Hesekiel hänger ihop med det vi läste i Upp 16 om Jesu återkomst och därmed alltså orden Upp 16:17 – 18.

Upp 19:17. Och jag ser en ängel [budbärare] som står i [vid] solen och som ropar med väldig röst och säger till alla fåglar som flyger på himmelens höjd: Kom hit och samla er till den store Gudens festmåltid.
Upp 19:18. För att äta [inta] kungars kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och officerares kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och mäktigas kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och hästars kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och de som är placerade under dem, och alla fria och trälar [tjänare] och små och storas kroppar [köttsliga och mänskliga natur].
Upp 19:19. Och jag ser vilddjuret och jordens härskare [kungar] och deras härar, samlade för att föra krig mot honom som sitter på hästen och mot hans här.

I båda ställen talas det om fåglar som alltså är Andar och här Guds Andar som för kampen till Jesu seger över de onda Andarna, och äta kan också översättas inta, och då kan man se det som att Andarna intar, fyller, de person som arbetar för ondskan och därmed ger Gud Segern.

Och det är det här vi är på väg in i och som Gud kommer att använda för att besegra ondskans andemakter. Guds Ande kommer att vinna, och vi ser redan hur Ande utgjutelse kommit in i Guds kyrka och Ande dopet blivit något för alla samfund.

Och det här kommer alltså att gå vidare i någon form tills hela värden är i Jesu hand.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar