fredag 1 januari 2021

Frälsningen 52, Summering 2, Frälsningen är fantastisk

 

Frälsningen 52,
Summering 2,
Frälsningen är fantastisk
I Frälsningen får vi allt vi behöver. Gud tar hand om oss när det är jobbigt och hjälper oss. Och allt är från Gud. Det är han som gör det.
 
Här skiljer sig den kristna tron från de flesta andra religioner som anser att vi ska komma upp till Gud genom att bete oss fromt och rätt. Men här i den Kristna tron är det Gud som kommer till oss, och gör oss redo för sig själv. Jesus har betalt priset och det är hans Ande som gör verket.
 
Och genom denna omvandling, denna födelse på nytt som Jesus säger, så blir vi barn till Gud, Ja vi blir Guds söner, och Jesu bröder där han är Förstlingen som gick före oss och som alltså betalade priset för oss alla.
 
Tänk vilken generös och fantastisk tro den kristna tron är och det är bara att ta emot. Allt är gratis och står färdigt. Det är bara att be en bön och säga till Gud att man vill ha det här och vips är allt klart, och Gud sköter resten.
 
Frälsningen 9, Jesus är vårt stöd när det är jobbigt
 
Alla tårar torkar Gud bort. Han är den som är vårt stöd. När tillvaron är jobbig då får vi lägga bördan på Jesus. Han tar hand om oss och vi kan vila i honom.
 
Upp 21:4. Och Gud skall utplåna varje tår från deras ögon, och döden skall inte vara mera eller sorg eller gråt eller plåga [möda] skall vara mer, för det som varit är borta.
 
minJesus: Frälsningen 9, Gud är vårt stöd när det är jobbigt
 
Frälsningen 10, Jesus har avskaffat döden
 
För oss som lever i den fysiska tillvaron är det här svårt att förstå, men för dem som lever i Jesus finns ingen död. Livet är evigt. Jesus är uppstånden från de döda, han har besegrat döden och lever.
 
Och eftersom Jesus lever ska också vi leva.
 
 
Upp 21:4. Och Gud skall utplåna varje tår från deras ögon, och döden skall inte vara mera eller sorg eller gråt eller plåga [möda] skall vara mer, för det som varit är borta.
 
minJesus: Frälsningen 10, Jesus har avskaffat döden
 
Frälsningen 11, Jesus gör allt nytt
 
När man tar emot Jesus, blir frälst, blir man en ny skapelse i Jesus. Det gamla är slut. Det är en total förvandling att ta emot Jesus.
 
Och det som gäller individen och hans frälsning gäller också när hela världen blir frälst till slut. Det blir en totalt annorlunda värld med Jesus i centrum.
 
Upp 21:4. Och Gud skall utplåna varje tår från deras ögon, och döden skall inte vara mera eller sorg eller gråt eller plåga [möda] skall vara mer, för det som varit är borta.
Upp 21:5. Och han som sitter på tronen säger: Se jag gör allting nytt [fräscht, friskt, kvalitativt nytt]. Och han säger till mig: Skriv att dessa ord är sanna och tillförlitliga.
 
Frälsningen 11, Jesus gör allt nytt (minjesus.blogspot.com)
 
Frälsningen 12, Jesus står för sanningen
 
Jesu ord är sanna och tillförlitliga, så är det alltid. Jesus ljuger inte utan han är sanningen.
 
Och speciellt då det som vi läst här om frälsningen och det som ska komma en gång, är alltså tillförlitligt. Jesus gör allt nytt, han föder oss och hela världen, på nytt in i sin frälsning. Och det kan vara bra att veta i en värld som tycks gå åt direkt motsatt håll just nu.
 
Upp 21:5. Och han som sitter på tronen säger: Se jag gör allting nytt [fräscht, friskt, kvalitativt nytt]. Och han säger till mig: Skriv att dessa ord är sanna och tillförlitliga.
 
Frälsningen 12, Jesus står för sanningen (minjesus.blogspot.com)
 
Frälsningen 13, När vi kommer hit är Gud klar
 
När vi kommer hit i Bibeln så är Frälsningen klar, Gud är färdige med sin frälsning av världen.
 
Vi kan läsa om Guds Andliga skapelse i 1 Mos 1 – 2:3 och vi är alltså här inne på den 7 :e dagen när Guds skaparverk av den Frälsta människan är klart.
 
Upp 21:6. Och han säger: Det är gjort [har blivit till, har fötts]. Jag är Alfa och Omega, början och slutet [resultatet]. Åt den som törstar skall jag ge från källan med livets vatten, fritt [gratis].
 
Frälsningen 13, När vi kommer hit är Gud klar (minjesus.blogspot.com)
 
Frälsningen 14, Att få allt
 
Guds värld är oändlig. Det är som livet i Jesus det är evigt. Ja Gud är oändlig och kan göra allt.
 
Innebär det att vi som kristna genast kommer att bli miljonärer. Att allting kommer att regna över oss etc. Nej vi är fortfarande i denna begränsade värld. Precis som Jesus när han levde här var begränsad till sin kropp.
 
Men likafullt finns allt tillgängligt. När vi verkligen behöver då kan Gud ordna allt. För hans makt är oändlig
 
Upp 21:7. Den som segrar skall ärva [få] allt och jag skall vara Gud för honom och han skall vara min son [sonen till mig].
 
minJesus: Frälsningen 14, Att få allt
 
Frälsningen 15, Vi är alla Guds söner
 
Det är ett stort ord, men vi är alla Guds söner. Många tror att det är att ta i att säga att man är Guds son, det var ju Jesus som var det. Men säger man i stället; Vi är Guds Barn. Då tycker alla att det är OK. Men det är ju samma sak,
 
Och att det här inte fråntar Jesus hans roll det ser vi på att Jesus ju var förstlingen. Han var förstlingen bland många bröder. Han var den förstfödde. Den som först uppstod från de döda, och visade att i honom har också vi Evigt liv,
 
Upp 21:7. Den som segrar skall ärva [få] allt och jag skall vara Gud för honom och han skall vara min son [sonen till mig].
 
minJesus: Frälsningen 15, Vi är alla Guds söner
 
Karl Håkan
 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar