tisdag 2 oktober 2018


Anden i Ändetiden 58,
Ersättningsteologerna har fel


Israel var fördrivet i många år. Det verkade inte finnas något hopp. Ja det var t o m så att den Kristna kyrkan sa att de tagit över Israels löften.


Men här ser vi att så inte är fallet. Jesus har inte glömt Israel utan löftet gäller dem, och det ser vi klart idag, när de flyttar tillbaka till sitt land.

Hes 37:11.  Och han sade till mig: Människoson [Adams barn], dessa ben de är alla Israels folk [hus], se de säger: Våra ben är förtorkade och vårt hopp är förstört han har uteslutit [stoppat, förstört] oss.
Hes 37:12.  Så profetera och säg till dem: Så säger Herren Jesus [Jashve], se jag öppnar det ställe där jag begravt er och låter er komma upp från det ställe där ni, mitt folk, begravts av mig, och jag skall låta er komma till Israels land.


Israels folk har gått igenom 2000 år av fördrivning. 2000 år när det inte syntes något hopp. Men man gav inte upp. I Bibeln stod att de åter skulle få sitt land. Och idag har de fått det.

Och här i vers 11 kan vi läsa om det hela. Hur Israel barn försmäktade och upplevde allt liv som borta. Allt hopp som ute. Att Gud hade övergett dem.

Men i vers 12 kan vi läsa hur Jesus, han som också kallas Jashve, öppnar deras grav hur han tar dem hem till Israels land. Och det är det som skett och sker idag.

Jesus är alltså redan verksam. Fast Israels barn ännu inte erkänt honom som Messias så har han lika fullt förbarmat sig över dem. Han är redan igång och gör det som han lovat.

Jesus är att lita på. Och här kan vi alltså läsa det. Det som vi ser idag framför våra ögon.

Och man kan kanske förstå att när Israel var fördrivet då fanns det folk inom Kyrkan som sa att det är vi, den Kristna kyrkan som är Israel idag. Men nu ser vi det klart Gud har inte övergivit Israel utan de är fortfarande hans folk och idag samlas de som Gud har lovat.

Men hur det idag kan finnas folk som fortfarande hävdar att det är Den Kristna Kyrkan som är Israel idag. Det förstå jag inte.

OK Vi finns tillsammans med Israels folk och är inympade på samma olivträd, som Paulus skriver. Men som vi talat om tidigare så har Gud sitt sätt att välsigna oss. Och vi har inte ersatt israel utan får del av Guds välsignelser tillsammans med dem.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar