onsdag 3 oktober 2018


Anden i Ändetiden 59,
Jesus blir Messias för Israel


Israel ska förstå att Jesus är Messias, de ska känna att det är han som hjälpt dem.

Och de ska för alltid få bo i sitt land.

Hes 37:13.  Och ni skall veta [känna] att jag är Jesus [Jashve], i det jag öppnar det ställe där jag begravde er och i det jag låter samla er från det ställe där jag begravde er, mitt folk.
Hes 37:14.  Och jag lägger min ande i er, och ni lever, och jag skall låta er vila i ert land, och ni vet [känner] att jag, Jesus [Jashve], har talat och har handlat [har gjort], säger Jesus [Jashve].


Jesu Ande ska fylla Israels folk och de ska leva. Bli så som Gud har velat ha dem.

Det är det här som är Guds mål och det är det som vi också kan läsa om i 1 Mos 1:22

1 Mos 1:26 <Trad:> Och Gud sade: Vi skall göra människan [Adam] till vår likhet som en av oss [som vårt blod], och de skall regera över havets fiskar och över himmelens fåglar och boskapsdjuren och över hela jorden och över alla krälande kräldjur [landdjur, smådjur] på jorden.
1 Mos 1:27 <Trad:> Och Gud skapade människan [Adam] i sin likhet, i överensstämmelse med Gud skapade han honom, till man [hankön] och kvinna [honkön] skapade han dem.
| <Alt:> Och Gud skapade Adam [människan, den blodröde] i överensstämmelse med sig själv, genom Guds like [likhet, avbild] skapade han honom, till sanning och den vi skall genomborra [och förbannelse] skapade han dem.

Här ser vi hela Guds mål med sin skapelse, det är att skapa en människa som är lik honom själv. Och hur gör han det. Jo det ser vi i den Alternativa översättningen på vers 27, det är genom honom som genomborras. Genom Jesus som dog för oss.

Det är på så vis Gud skapar människan till sin avbild genom att själv låta sig offras och ta alla våra synder och fel på sig.

Och det är alltså också den frälsningen som Israel ska ta del i och bli så Gud vill och då kommer slutligen det tillstånd som Gud vill ha och han är framme.

Halleluja, Jesus har segrat och vi ska segra med honom!!

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar