fredag 26 oktober 2018


Anden i Ändetiden 82,
I Hesekiel 39 finns ingen person, Antikrist, men väl Gog med dess Israelhat


Inte heller i Hes 39:11 – 29, som också i ordning beskriver ändens tid och Israels seger och Jesu roll, finns någon person som är Antikrist.

Men där finns Gog som kanske är en betäckning på Antikrist och när vi läser om Gog låter det som Islam och deras Israel hat idag.

Vi tittar igenom det här Bibelstället:

Hes 39:11 Och det blir så att på den dagen ger jag åt Gog * en plats till grav i Israel**, en motståndarnas [bråkmakarnas, de som vill dela] dalgång [flock] öster om havet och det stoppar motståndarna, och de begraver där Gog, och hela dess hop [tumult, oväsen], och de kallar dalgången Hamongog.
{* Gog=altartopp, tak, röra sig i cirklar, dansa, groggy, fira, fantisera, knota}
{**Israel=Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
{***Hamongog=Gogs tumult, Gogs hop}
Hes 39:12 Och Israels folk [hus] begraver dem på nytt 7 gånger [7 månader] för att rena landet.
Hes 39:13 Och hela landets folk begraver och det blir dem till berömmelse, min äras dagar, säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:14 Och man skall alltid skilja motståndare [bråkmakare, de som vill dela] i landet, motståndarnas gravar är markerade på markens [landets, jordens] yta, de söker för att till slut rena den på nytt 7 gånger [i 7 månader].
Hes 39:15 Och de går över motståndarna i landet och märker ut människo- [Adams] ben [styrka, krafter] och bygger vid dess sida ett tecken intill hans grav, gravarna hör till Hamongog.
Hes 39:16 Och det är också namnet på en stad, Hamona [hennes tumult, hennes hop], och landet renas.
Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.
Hes 39:20 Och ni skall bli mätta av min måltid, hästar och skaror av mäktiga män och alla krigsmän, säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.
Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.
Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].


Här har vi hela skeendet från det Israels motståndare fick självstyre i Gaza remsan. Det är det vi kan läsa om i vers 11 hur Gog, alltså Israels motståndare får en plats till Grav öster om Havet, och öster om havet ligger ju just Gazaremsan.

Och vi kan sedan läsa vidare hur Israel på nytt ska begrava dem 7 gånger. Det blir alltså inte lugn efter det att motståndarna fått Gaza. Men Israel kommer att segra varje gång och fortsätta att bekämpa sina motståndare som här kallas Gog.


I vers 17 – 20 där vi läser om fåglarna får vi en beskrivning hur Gud med sin ande ska förgöra motståndarna. Och vi ser att också markens djur, en symbolisk beskrivning av Israels härar ska hjälpa till.

I vers 21 ser vi hur väckelsen går fram bland Hedningarna, alltså de som inte är Judar. Och det är det vi ser över världen idag, även om vi inte ser det hos oss.

I vers 22 ser vi att Israel kommer att komma underfund med att Jesus faktiskt är Guds son och därmed också den Messias de väntat på. Och idag har vi en Messias väckelse som går fram bland Judarna och det är nu runt 400 000 – 500 000 Judar över världen som tror på Jesus som Messias.

I vers 25 – 27 ser vi hur Judarna återvänder, och det är det vi också ser idag, Och Gud ser med nåd på dem.

Och i vers 28 ser vi åter att Israel förstår att Jesus är Guds son och det är alltså det som ska bli ännu klarare och ännu fler ska ta emot Jesus bland Judarna. Och insamlandet av Israel i sitt land ska fortsätta.

Och välsignelsen ska aldrig ta slut för Gud har nu förbarmat sig över Israel.

Och vilket var vitsen med den här genomgången. Vi hittar ingen Antikrist här. Ingen person som driver denna kamp som någon form av Världsledare som en del tror ska komma.

Men väl finner vi Gog här. En betäckning på Israels motståndare som nu gjort allt för att bekämpa Israel nu i över 70 år. Men där Gud get Israel seger varje gång.

Är alltså Gog Antikrist och alltså inte en person utan ett system och tänkande. Och kanske Islam som ju ligger bakom detta hat av Judar.

Gud vet men vi ser att Israel kommer att segra. De kommer att ta emot Jesus som Messias och de kommer att få återvända och bo i det land som Gud har lovat dem. Det som en gång var Israel och nu är det igen.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar