tisdag 16 oktober 2018


Anden i Ändetiden 72,
2023 på ett tredje sätt


Det finns de som säger att de olika Psalmerna i Bibelns bok Psaltaren är profetior för sina år, med Psalm 1 som profetia för 1901

Med det tänkandet så kommer 2023 alltså att bli Ps 123, därför tar vi och tittar på den och också på Ps 124, alltså för året efter.

Ps 123:1.  En vallfartssång. Jag lyfter mina ögon till dig som bor i himmelen.

Ps 123:2.  Se, som slavarnas ögon är riktade mot deras herre, och som slavinnornas ögon är riktade mot deras föreståndarinna, så är vår bön [hängivenhet, klagan], våra ögon mot [till] vår Gud alltid.
Ps 123:3.  Ge oss nåd Jesus [Jashve], ge oss nåd, för vi har rikligt mättats med förakt [skam].
Ps 123:4.  Vår själ har fyllts övernog [väldigt], av högmodig respektlöshet, de självsäkras hån.


Ps 124:1.  En vallfarts sång, som kom till David. Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, säger man, oh, Israel.
Ps 124:2.  Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, genom att han fullgjorde vårt mänskliga [Adams] offer.
Ps 124:3.  Då hade vårt liv varit i våra synder, i gravar. Nu, här, är hans son.
Ps 124:4.  Då hade vattnet översvämmat oss, arvedelen hade passerat bort, vår själs offer [dess ström hade gått fram över våra själar].
Ps 124:5.  Då hade de kokande [svallande] vattnen gått över våra själar.
Ps 124:6.  Prisa Jesus [Jashve], han tog bort det vi lades till last [orsakade], han har rivit sönder deras anklagelser.
Ps 124:7.  Vår själ är som en fågel, som räddas från snärjarnas snara. Snarorna krossade han och vi räddades.
Ps 124:8.  Vår hjälp är i Jesu [Jashves] namn, som har gjort himmel [är ett väldigt namn] och jord [en fast grund].



Här kan vi i Ps 123:3 läsa Israels rop på nåd från Jesus och vi kan läsa om de Självsäkras hån i Ps 123:4

Men i Ps 124 ser vi att det löst sig och den som gjort det är Guds son. Han är här kan vi läsa i Ps 124:3, Jesus är alltså här då, Jesus Guds son har kommit.

Och vi kan läsa att tack vare honom så blev Israel räddat, annars hade de suttit fast i snaran och deras arvedel, Israels land hade passerat bort.

Vi ser alltså att det är det år som motsvarar Ps 123 alltså år 2023 som vi kan vänta att Jesus kommer. Här har vi alltså ytterligare ett ställe som talar för det.

Vi har alltså väldigt intressanta tider framför oss och även om Jesus säger att ingen vet dagen och timmen så är det väldigt mycket som talar för att år 2023 är ett mycket intressant år i det här avseendet.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar