söndag 22 november 2020

Frälsningen 17, Gud bränner upp synden

 

Frälsningen 17,
Gud bränner upp synden
 

Vi sa i förra avsnittet att ingen synd får komma in i Guds stad. Och vad gör då Gud med den. Jo han bränner upp den. Därför gäller det att genom Jesus bli av med sin synd annars tar synden överhanden och man hamnar tillsammans med synden i sjön som brinner med Svavel.
 
Upp 21:8. Men åt, fega [försagda] och otroende [hedningar] och anstötliga och mördare och hor karlar [manliga prostituerade, otuktiga] och troll karlar och avgudadyrkare [idol dyrkare] och alla som är falska [lögnaktiga, vilseledande], är deras del i sjön som brinner med eld och svavel. Det är den andra döden.
 
Vi möter sjön som brinner med svavel flera gånger i Bibeln. Och den första gången vi möter det här är i Sodom och Gomorra. Deras synd straffade Gud med Eld och Svavel (1 Mos 19:24). Och vi kan också läsa om det här i Judas brev.
 
Juda:7. Liksom Sodom [bränt] och Gomorra [hög, samlad last] och städerna runt dem, som likt deras sätt [beteende], som då bedrev otukt [helt gav sig hän åt otukt] och stod efter andras kroppar [gick bort efter annan natur], de blir satta som förebild i det de får lida den eviga eldens dom.
 
Vi möter straffet med Eld också i Dan och då riktat mot Antikrist.
 
Dan 7:7. Sedan såg jag i nattens uppenbarelse ett fjärde väsen, fruktansvärt hemskt och enormt kraftfullt och med tänder av järn och det var fullständigt härsklystet. Slukade och genomborrade, och stampade på resterna med sina fötter. Det var överlägsen alla andra väsen i sin framgång och hade 10 horn.
Dan 7:8. Och det blev så med hans horn att ett litet horn sköt upp bland [från, mellan] dem och tre av hornen som fanns där föll av [förvandlades, blev en stubbe], och till det här hornet gavs ögon som människoögon, och en mun från vilken utgick väldigt [stort, härsklystet] tal.
Dan 7:9. Jag såg vidare hur en väldig tron lyftes fram där den evige dömer [och den väldige från forna dagar - återkommer, är där för att svara], hans kläder är som vit snö och hans huvudhår som ren ull, hans tron av lågor [som gnistrande dagg], med virvlande eld [lysande hjul], lysande flammande [fruktansvärt brännande].Dan 7:24. Och de 10 hornen innebär 10 konungariken [kungar] som följer, och sedan står en upp därefter och han är fiender till [förändrar gentemot] sina föregångare och 3 kungariken [kungar] låter han kuva.
 
Dan 7:11. Sedan såg jag hur, på grund av de högt ropande talen från hornet som talade, och för väsendets [djurets] förbannelse och strömmar av lögn, blev det uppbränt.
 
Och Ängeln förklarar sedan vissa saker för Daniel och där ser vi Eldhavet tydligare:
 
Dan 7:25. Och han kommer att tala mot den högste, och föröda den högstes heliga, och han tänker förändra tider och lagar, och han är satt till att låta förgöra dem*, under [ända till] en tid, tider och en halv tid. {*dem syftar på den högstes heliga}Dan 7:26. Och dom kommer och hans väldes handlingar kommer man ihåg [och hans välde kommer man ihåg, det skall läggas öde] och det går till den flammande elden till evig förgängelse [evigt slut].
 
Här har vi alltså orden om Antikrist, samma som i Upp 13 och hur han kommer att förgöras i Eld, och vi vet från historien att Antikrist var Hitler under 2:a världskriget och hur det gick med honom vet vi också och där har vi alltså ett exempel på vad Gud menar med Eldhavet.
 
I Tessalonike brevet finner vi en förklaring från Paulus på det här med Eldhavet.
 
2 Tess 1:6. Ty eftersom Gud är rättfärdig kommer han att ge tillbaka plåga till dem som nu pressar [tränger] er.
2 Tess 1:7. Och för er som blir pressade [trängda], befrielse tillsammans med oss, i samband med Herrens [Jesu, Jashves] Jesu [Frälsarens] uppenbarelse från himlen med hans makts [krafts] änglar [budbärare, sändebud].
2 Tess 1:8. Och i flammande eld ger han dem straff, som inte känner Gud och till dem som inte lyder Herrens [Jashve, Jesus] vår Jesu [frälsares] Messias [Kristi, Den smordes] Evangelium.
2 Tess 1:9. Därför kommer de rätteligen att lida evig död [ödeläggelse, undergång], borta från Jesu [Herrens, Jashves] ansikte och från hans härlighet [strålglans] och makt.
2 Tess 1:10. När han kommer för att lovprisas bland sina heliga och till att beundras bland alla de troende, genom att vårt vittnesbörd har blivit trott bland er till denna dag.
 
Här ser vi just hur Paulus knyter den Flammande Elden till Jesu återkomst och straff för de som inte tagit emot Jesus. Och vi ser också att den Flammande elden också innebär en Evig död borta från Jesus.
 
Vi möter det igen i Upp 14:9 som handlar om våra TV satelliter och där gäller det de som låtit sig förföras av Vilddjurets Bild, alltså TV alltså dåliga filmer och världsligunderhållning och Vilddjurets kod, märke, alltså Vilddjurets internetsidor. De ska alltså också plågas i Eld och Svavel och i all Evighet.
 
Upp 14:9. Och en 3:e budbärare [ängel] följer, som säger med väldig röst: Om någon dyrkar [älskar, böjer sig för] vilddjuret och hans bild och tar emot märke [prägling, tecken] på sin panna eller på sin hand.
Upp 14:10. Så skall han dricka av Guds vredes [raseris] vin i outspädd blandning, i hans vredes bägare, och han skall torteras i eld och svavel inför de heliga änglarna [budbärarna] och inför lammet.
Upp 14:11. Och röken från deras tortyr stiger upp i evigheters evigheter och håller ingen paus, dag och natt, för dem som dyrkar [älskar, böjer sig för] vilddjuret och dess bild och den som mottagit hans namns märke [prägling, kännetecken].
 
Att ge sig hän åt den världsliga Anda som finns idag både i många TV program och på Nätet ger alltså samma resultat. Eld och Svavel.
 
Och slutligen möter vi det här i samband med Domen i Upp 20
 
Upp 20:14. Och döden och dödsriket [Hades] slängs i elds sjön. Detta är den andra döden.
Upp 20:15. Och om någon inte finns skriven i livets bok, slängs han i elds sjön.
 
Sjön med Eld och svavel är den slutliga döden. En typ av förintelse där, det man står för, har blivit dömt.
 
Och det är intressant att peka på i det här sammanhanget, att utanför Jerusalem fans en dalgång där man brände avfallet det som för alltid skulle vara borta. Ett ställe där lukten och gaserna måste varit förfärliga. Och det är det man ofta tänkte på, på Bibelns tid, när man pratade om stället med Eld och Svavel.
 
Karl Håkan
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar