tisdag 10 november 2020

Frälsningen 5, Fredsstaden kommer från Gud

Frälsningen 5,
Fredsstaden kommer från Gud
 

Här ser vi frälsningen och den kommer från Gud, Frän Himlen. Det var så Jesus kom, han kom från Gud. Och han gav oss frälsningen.
 
I alla andra religioner är det vi som ska svara upp till Guds krav, Men här är det Gud som gör det. Det är hans skapelse i oss. Frälsningen kommer från Gud, inte från oss själva.
 
Upp 21:2. Och jag Johannes ser den helga staden, det nya Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], som kommer ner från Gud, från himlen [Guds boning, stjärnhimlen], förberedd såsom en brud utsmyckad för sin man.
 
Jesus var Gud, han var gamla testamentets YHWH, YHWH som uttalas Jehova, Jeshova (med ett h som går mot sje ljud), han var den helige Guden i gamla testamentet och hans namn YHWH betydde ”han är”. Jesus var YHWH förkroppsligad. Vi har flera ställen i Nya testamentet där Jesus säger just att ”jag är” som på hebreiska blir ”äheyä”, och är det som Gud själv sade till Moses från den brinnande busken.
 
Vi hittar uttalande där Jesus säger ”Jag är” på minst två ställen i nya testamentet och vi finner det i Mark 14 och i Joh 18.
 
Mark 14:62. Och Jesus säger då: Jag är [jag är=> Jashve (men i 1:a person på hebreiska, Guds namn som var en hädelse att uttala)], och ni kommer att se människosonen [Adams son] sittande på maktens högra sida och komma bland himlens moln [skyar, grumlighet].
Mark 14:63. Och översteprästen river då sönder sina kläder [skjorta, kappa] i det han säger: Behöver vi ytterligare något vittnesbörd.
 
Joh 18:4. Jesus, som viste allt som skulle komma [kommer] över honom, går bort och säger till dem: Vem söker ni
Joh 18:5. De svarar honom: Jesus, han från Nasaret. Han säger till dem: Jag är [Jashve i första person på hebreiska]. Och också Judas, han som bedrar honom var bland dem.
Joh 18:6. Och när han säger till dem: Jag är [Jashve i första person på hebreiska], går de undan [åt sidan] som en följd av det och faller sedan till marken.
Joh 18:7. Då frågar han dem åter: Vem söker ni. Och de säger: Jesus, han från Nasaret.
Joh 18:8. Jesus svarar: Jag säger till er att jag är [Jashve i första person på hebreiska], om alltså det är mig ni söker, kan ni låta dessa gå.
 
Vi båda tillfällena ser man effekten av att Jesus deklarerar sig som Gud, YHWH. I det ena fallet så river översteprästen sönder sina kläder. En handling som visar att han avgår som överstepräst, Jesus är den nye översteprästen.
 
Och i det andra fallet faller vakterna till marken av kraften i Jesu ord när han säger att han är YHWH alltså Jehoa, Jeshoa.
 
Vi ser vilken makt Jesus hade och att dessa ord var sanktionerade av Gud.
 
Jesus är den Freds stad som kom ner från Gud och han är vår frälsare.
 
Karl Håkan
 

 

 

 

 

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar