måndag 2 november 2020

Jesu seger 44, Summering 4, Tusenårsriket

 

Jesu seger 44,
Summering 4,
Tusenårsriket
När Jesus har segrat kommer 1000 års riket. Det är 1000 år under vilka de som regerar ska göra det ihop med Jesus.
 
Många undrar vad det här med 1000 år riket egentligen är, man tycker sig se det bara på ett ställe i Bibeln. Men vi möter det i själva verket redan i 1 Mos 2. När Gud har skapat världen 6 dagar vilar han sig på den 7:e och det är just en profetia på 1000 års riket. Vi befinner oss nu på slutet av Guds skapelse av människan till sin avbild vilken ägt rum de senaste 6000 åren. Och när det är klart kommer alltså det 7:e årtusendet, Tusenårsriket.
 
Man kan också se hur Laodicea som ju är den sista av Församlingarna i Uppenbarelseboken, leder hän till 1000 års riket. Man kan läsa i slutet av brevet att de som vinner seger ska få sitta med Jesus på hans tron. Allts just det som de som ska regera under 1000 års riket ska göra.
 
Även Hes 39 leder hän till 1000 års riket och pekar på att Israel ska ha sitt land och leva i fred under hela 1000 års riket, ja inte bara det utan i all Evighet.
 
Man kan också läsa Ps 2 som talar om vår tid och vad som ska följa och konstatera att den avsluts med att det är Jesus och hans ord man ska följa och då är vi alltså också där inne i 1000 års riket.
 
Så sammanfattningsvis finns det flera ställen i Bibeln som talar om 1000 års riket och det som ska komma då. Där människor ska styra världen ledda av Jesus och hans vilja.
 
 
Jesu seger 22, Tusenårsriket
När nu Vilddjuret och Den Falske Profeten är kastade i Eldssjön och Djävulen är fängslad. Då kommer Guds Tusenårsrike.
 
Tusenårsriket är 1000 år när Jesus ska regera tillsammans med de som har tagit emot Jesus och vittnat om honom och hans Evangelium och inte låtit sig förföras av Vilddjurets budskap, och som fått sona med sitt liv för det.
 
Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.
 
https://minjesus.blogspot.com/2020/10/jesu-seger-22-tusenarsriket.html
 
Jesu seger 23, Tusenårsriket i 1:a Mosebok
 
När vi läser om 1000 års riket så hittar vi det till synes bara på ett ställe och det är just i Upp 20:4.
 
Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.
 
https://minjesus.blogspot.com/2020/10/jesu-seger-23-tusenarsriket-i-1a-mosebok.html
 
Jesu seger 24, Laodicea leder hän till 1000 års riket
 
Ytterligare ett Bibelställe där vi kan hitta en anknytning till 1000 års riket är Profetian om Laodicea. Laodicea är ju den sista av de 7 församlingarna i Upp 2 – 3. Och därmed den församling som leder in i 1000 år riket.
 
Och när vi läser Upp 20:4 tillsammans med Upp 3:20 ser vi att de hänger ihop.
 
Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.
 
Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.
Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.
 
https://minjesus.blogspot.com/2020/10/jesu-seger-24-laodicea-leder-han-till.html
 
Jesu seger 25, Tusenårsriket kommer att vara en ren och ärlig Demokrati med Jesus
 
I det förra avsnittet konstaterade vi att det var Laodicea som skulle vara precis innan Jesus kom och som alltså kommer att följas av 1000 år riket.
 
Och läser vi om Laodicea så ser vi att det är Demokratirörelsen vi har idag. Den är ljum alltså bygger på kompromisser, och den fungerar alltså inte enligt Jesus.
 
Men samtidigt ger Jesus oss lösningen hur Demokratin ska fungera. Låt oss läsa om Laodicea och se vad där står.
 
Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:
Upp 3:15. Jag vet ditt handlande [arbete, slit], att du inte är kall och inte heller varm, jag skulle önska att du vore kall eller varm.
Upp 3:16. Således eftersom du är ljum och inte kall och inte heller varm, vill jag spy ut dig ur min mun.
Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.
Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.
Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar [varnar] jag och fostrar [lär upp, agar], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].
Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.
Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.
Upp 3:22. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.
 
https://minjesus.blogspot.com/2020/10/jesu-seger-25-tusenarsriket-kommer-att.html
 
Jesu seger 26, Tusenårsriket sammanfaller med Bröllopet och Festen
 
Samtidigt som vi kan läsa att när Jesus har segrat kommer1000 års riket. Så kan vi läsa på andra ställen att Jesu seger följs av Bröllopet och Festmåltiden.
 
I Upp 20:4 kan vi läsa om 1000 årsriket och ser att det kommer efter Jesu seger.
 
Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.
 
Och läser vi i Brevet till Laodicea som ju var den sista församlingen så ser vi att Jesus inbjuder dem till att äta middag, festmåltid med honom.
 
Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.
Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.
 
https://minjesus.blogspot.com/2020/10/jesu-seger-26-tusenarsriket.html
 
Jesu seger 27, Psalm 2:s version av 1000 års riket
 
Här i Psalm 2 kan vi se hela det händelseförlopp som vi har idag. Vi ser hur man vill från Jordens ledare bli kvitt Jesus. Men hur Guds vrede upptänds och vi får läsa att det är Jesus Guds son som har makten, Han är kung (Ps 2:6 – 7).
 
Och här kan vi liksom i Upp 19 se att efter Guds Vrede och efter Järnstavens verkan så kommer en ny tid där det är Jesus och hans Budskap som ska styra (Ps 2:10 - 12).
 
De som styr de ska göra det med Jesus. Det är i förtröstan på honom som man ska syra världen.
 
Ps 2:1. Varför är hedningarna rasande och folk larmar om det värdelösa.
Ps 2:2. Jordens konungar reser sig och furstarna rådslår tillsammans, på grund av [mot] Jesus [Jashve] och på grund av [mot] Messias [en smord].
Ps 2:3. Låt oss slita av deras band och låt oss kasta av oss deras rep.
Ps 2:4. Min Herre sitter i himmelen, han skrattar, han förlöjligar dem.
Ps 2:5. Då talar han till dem i ilska och i sin vrede skakar han om [ansätter han] dem.
Ps 2:6. För jag har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.
Ps 2:7. Jag förkunnar Guds beslut, Jesus [Jashve], säger han, är min son, den jag födde dig den dagen.
Ps 2:8. Begär från mig, och jag ger dig hedningarna [folken] som din arvedel [besittning] och din egendom intill jordens ändar.
Ps 2:9. Du slår sönder dem med järn stav, som formade saker krossar du dem.
Ps 2:10. Och nu konungar, i hans förstånd hans fostran [tuktan], led jorden.
Ps 2:11. Tjäna Jesus [Jashve] så att man ser det [i vördnad, i rädsla] och gläd er så att ni skakar [skälver, genomilas].
Ps 2:12. Beväpna dig med [Brinn för] renhet [sonen, arvtagaren, den älskade], vänd om från vrede [så att han inte är rasande], så att ni [och] inte går förlorade, för han brinner nästan som vore det med raseri, lycklig du som helt förtröstar på [har sin tillflykt till, hoppas på] honom.
 
https://minjesus.blogspot.com/2020/10/jesu-seger-27-psalm-2s-version-av-1000.html
 
Jesu seger 28, 1000 års riket och Hes 39
 
Låt oss nu också titta i Hes 39 och vad det Bibelstället säger om det som ska hända efter Jesu seger. Och här får vi se det ur Israels synvinkel.
 
Själva Jesu seger kan vi läsa om i Hes 39:19 - 20 där vi har segerfesten. Alla Jesu motståndare blir där besegrade och fyllda med Jesu Ande. Och i Hes 39:21 kan vi läsa om hur Hedningarna blir frälsta. Och i vers 22 ser vi hur också Israel blir frälst och erkänner Jesus som Guds son.
 
Och i fortsättningen kan vi läsa hur Israel får förlåtelse och sitt land, Israels land där de får leva för alla framtid.
 
Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
 
https://minjesus.blogspot.com/2020/10/jesu-seger-28-1000-ars-riket-och-hes-39.html
 
Jesu seger 29, Ska vi vila i 1000 års riket
 
Vad betyder det att Gud vilade på 7:e dagen. Gäller det oss också. Det är en intressant tanke. Men ser vi hur folk levde förr när allt fick göras för hand och hur vi lever idag så konstaterar man att vi har ett mycket lugnare liv med mycket mindre arbete. Maskiner och Automater gör jobbet.
 
Och så här kommer det alltså att bli ännu mer i 1000 års riket. Maskinerna och Automater och Robotar och Artificiell intelligens som kommer framöver gör jobbet och vi vilar.
 
1 Mos 1:31 | Och Gud såg på allt han hade gjort, och se det var mycket gott, och den 6:e dagen blev kväll och det blev morgon.
1 Mos 2:1 Och himmelen och jorden och hela dess skara var färdig.
1 Mos 2:2 Och Gud var färdig på den 7:e dagen med sitt verk, som han hade gjort och han vilade sig på den 7:e dagen från sitt arbete som han hade gjort.
1 Mos 2:3 Och Gud välsignade den 7:e dagen och han helgade den för på den vilade han från allt sitt verk, skapandet som han hade gjort.
 
https://minjesus.blogspot.com/2020/10/jesu-seger-29-ska-vi-vila-i-1000-ars.html
 
Jesu seger 30, Livet i Jesus
Vi som lever i Jesus vet att det är i Jesus det finns liv. Och det är hans liv som de ska få som kommer till liv i 1000 år riket.
 
De som inte kommer till liv är det de som inte tar emot Jesus. Trotts att vi är inne i 1000 år riket och Jesus står fram som aldrig förr.
 
Som vanligt kommer vi att få se vad det här är, när vi kommer dit. När 1000 år riket är då ska vi se vad de här versarna verkligen betyder. Är det här fysiskt liv vi talar om eller är det Andligt liv. Att bli född på nytt i Jesus. Vi får se.
 
Upp 20:5. Men de övriga döda kommer inte till liv [liv igen] förrän de tusen åren fullbordats. Detta är den första uppståndelsen.
Upp 20:6. Välsignad och helig är den som har del i den första uppståndelsen till liv, på dessa har den andra döden ingen makt, utan de skall vara Guds och Kristi präster och kommer att regera med honom i tusen år.
 
https://minjesus.blogspot.com/2020/10/jesu-seger-30-livet-i-jesus.html
 
Karl Håkan
 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar