fredag 13 november 2020

Frälsningen 8, Vi är Guds och Jesus är vår Gud

 
Frälsningen 8,
Vi är Guds och Jesus är vår Gud

 
De här två sakerna hänger ihop. Ska man tillhöra Gud och hans folk ja då får man inte ha andra Gudar. Jesus ska vara vår enda Gud.
 
Här känner vi igen första Budet. Och för att tillhöra Jesus ska man följa buden. Även om man levar under nåden och har förlåtelse för sina misstag så ska buden vara där.
 
Och det är Guds Bud, Jesu ord och undervisning man ska följa.
 
Upp 21:3. Och jag hör en väldig röst från himlen som säger: Se Guds tabernakel [tält, boning] är bland människorna och han skall bo [tälta] bland dem. Och de skall vara hans folk och han skall vara guden bland dem, deras Gud.
 
För Guds folk finns bara Jesus, den sanna Guden. Och då säger någon att Gud är ju treenig. Man måste ju också tro på de andra delarna i Treenigheten. Och så är det naturligtvis. Men de hör ihop så intimt att de alltid följs åt. Jesus själv säger: Den som sett mig han har sett Fadern.
 
Här kan vi se det i sammanhanget:
 
Joh 14:8. Filippus säger till honom: Jesus [Herre] visa [förklara för] oss Fadern och hjälp oss.
Joh 14:9. Jesus säger till honom: Så lång tid är jag med er och du känner mig inte Filippus. Den som sett mig han har sett Fadern och du säger: Förklara för [visa] oss Fadern.
Joh 14:10. Tro verkligen att jag är i Fadern och Fadern är i mig. Det är det ord som jag talat till er. Från mig själv talar jag inte. Det är Fadern som bor i mig, han utför gärningarna.
Joh 14:11. Tro [lita] på mig eftersom jag är i min Fader och Fadern är i mig, och om inte tro mig på grund av gärningarna.
 
Fadern och Sonen hänger ihop de är ett. Och på samma sätt är det med Den Helige Ande. Fadern, Sonen och den helige Ande hänger ihop alla tre som vore de en person. Och det är inget vi behöver fundera övar eftersom Jesus representera dem alla tre och är vår frälsare.
 
Så det är Jesus vi ska tro på. Det är hans frälsning som gäller och när vi gör det blir vi alltså hans folk och en del av honom. Och vi får ha Jesus som vår Gud.
 
Och då hänger vi alla 4 ihop. De Treenige Guden och vi som människor frälsta av nåd och med Jesus i våra hjärtan.
 
Karl Håkan
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar