fredag 9 juli 2021

Guds frälsningsplan 157, Gud rensar ut allt som inte är hans

Guds frälsningsplan 157,
Gud rensar ut allt som inte är hans


Här ser vi betydelsen bäst när vi läser den alternativa översättningen. Där kan vi se att målet med hela syndafloden är att utplåna det som inte är från Gud.
 
De som människorna lagt till och låtit växa i samhället.
 
1 mos 7: 4 <Trad:> För om 7 dagar skall jag låta det regna på jorden [i landet] i 40 dagar och 40 nätter, och jag skall döda allt det som är etablerat, som jag gjort på markens yta.
| <Alt:> För när tiden är fullbordad skall jag låta det regna på den fasta grunden i ett fyrfaldigt liv och en fyrfaldig motgång, och jag skall förinta allt som etablerats, som är utöver det jag gjort för den mänskliga favören.
| <Alt:2> För när havet är komplett, skall jag låta det regna på den fasta grunden i ett fyrfaldigt liv, och en fyrfaldig motgång, och jag skall slå ner allt det som etablerats, som man gjort för mig, från mänsklighetens närvaro.
1 mos 7:5 Och Noa [det upphör, vila, bo, den som leder, han som lämnades ensam kvar] gjorde i allt som Jesus [Jashve] befallt honom.
 
Det var det här som var Guds problem. Människorna nöjde sig inte med att följa det Gud sade utan man ville lägga till eget. Göra på sitt sätt. Och till sist blev de så mycket sådant att Guds tanke försvann. Det Gud ville fanns inte kvar längre.
 
Och då fick Gud agera. Och det var alltså det han gjorde med Syndafloden. Syndafloden är som vi sa ett straff till Judarna för att de inte tog emot Jesus utan ville gå sin egen väg i strid med det Gud ville.
 
Och genom den här syndafloden så återställer alltså Gud det som var hans tanke från början. Och människorna kommer till sist dit Gud vill. Det är Guds vilja som blir dominerande i samhället.
 
Karl Håkan
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar