tisdag 20 juli 2021

Guds frälsningsplan 168, Jesu Evangelium upphörde bland Judarna

Guds frälsningsplan 168,
Jesu Evangelium upphörde bland Judarna
 

Kött som finns här i vers 7:21 kan också översättas med Evangelium och eftersom marken är en symbol på Israel och deras land så ser vi att betydelsen av den här versen är att tron på Jesus och hans Evangelium skulle upphöra bland Judarna. Och det var något som också hände.
 
1 mos 7:21 <Trad:> Och allt kött som rörde sig på marken dog, fåglarna och boskapsdjuren och varelser och alla kryp, som rör sig på marken och alla människor.

1 mos 7:22 <Trad:> Alt liv som andas genom näsan, ja allt på det torra dog.
| <Alt:> Allt som har kraftfullt andligt intellekt [själar] i hans närvaro från alla människor som var i ödeläggelsen.
1 mos 7:23 <Trad:> Och han utplånade alla de som varit på marken, från människan inklusive boskapsdjuren och inklusive landdjuren och fåglarna och han utplånade dem från marken och lämnade bara Noa kvar och de som var med honom i arken. 

Vi vet hur den första kristna församlingen bildades i Jerusalem och det var där som Evangeliet började spridas. Men efter ett tag kom det till Hedningarna också och går vi ännu längre fram så ser vi att tron på Jesus var helt försvunnen bland Judarna.
 
Vi kan också läsa om det här i brevet till Efesos i Uppenbarelseboken som just är en profetia om den första Kristna församlingen. Alltså den i Jerusalem och bland Judarna.
 
Upp 2:1. Till ängeln [budbäraren] för den Efesiska församlingen skriver du detta. Den mäktige med de 7 stjärnorna i sin högra hand, han som går mitt bland de 7 ljusstakarna av guld, han säger:
Upp 2:2. Jag vet ditt arbetande och din möda och din uthållighet och att du inte kan bära ondska [elakheter, gudlösheter], och du prövar de som bedyrar att de är apostlar, och inte är det, och du finner dem falska.
Upp 2:3. Och du bär och du har tålamod och du har arbetat på grund av mitt namn och verkligen ansträngt dig.
Upp 2:4. Men jag har mot dig att du lämnar [glömmer] din första kärlek.
Upp 2:5. Alltså, kom ihåg varifrån du fallit och tänk efter [omvänd dig] och gör de första gärningarna. Men om inte, kommer jag till dig snart och jag skall flytta ljus staken från dess plats, om du inte omvänder dig.
Upp 2:6. Men du har det, att du hatar Nikolaiternas gärningar som också jag hatar.
Upp 2:7. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna. Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från livets träd, som är i min Guds paradis.
 
Här ser vi just hur Judarna tappade ivern för Evangeliet. Hur man liksom gick tillbaka till det som var tidigare. Och det här tyckte Gud inte om, Hans församling skulle bygga på hans försoning och inte på de Judiska offren och traditionerna i första hand. Offret var givit och därmed var man löst från den delen.
 
Därför kan vi läsa i Upp 2:5 hur Jesus skulle låta den Judiska församlingen upphöra.
 
Men det intressanta i det här sammanhanget är också att idag finns den Judiska församlingen. Idag finns de c:a 400 000 Judar som tror på Jesus som sin Messias och de Messiastrogna som de kallas blir hela tiden fler och fler. Väckelsen går fram och snar har alla Judar tagit emot Jesus som sin Messias, precis som det står i Profetian. Men kan läsa om det här senare i Hes 39 på slutet,
 
Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.
Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].
 
Här tar jag med det här i Hesekiel för att visa på hur det kommer att sluta. Jesus kommer att ta hand om Judarna och Israel även om han straffar dem under en tid för deras otro.
 
Karl Håkan
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar