lördag 10 februari 2018

Ändetiden 345,
Jesu ord och Helig Ande ska segra



Det är Jesu ord, Evangelium och det är Guds Ande som ska ge segern. Det ser vi här i Upp 19:21.

Upp 19:21. Och de övriga de dödas med svärdet, hans som sitter på hästen, det som utgår ur hans mun, och alla fåglarna blir fyllda av deras kroppar [köttsliga och mänskliga natur].


Det är två komponenter som ingår i Guds seger.

Det är dels svärdet ur Jesu mun alltså Jesu ord och hans Evangelium. Och att Jesus är ordet det ser vi i Joh 1

Joh 1:1. I den första början fanns ordet och ordet fanns hos Gud och det ordet var Gud [en Gud var det ordet].
Joh 1:2. Han [Det] fanns från första början hos Gud.
Joh 1:3. På grund av honom [det] blev allt till och utan honom [det] har inget blivit till som är till.
Joh 1:4. I honom [det] var liv och livet var människornas ljus.
Joh 1:5. Och ljuset skiner i mörkret och mörkret slukar det inte [har inte makt med det].

Här pekar Johannes just på att Jesus är ordet. Han är svärdet med vilken Gud ska slå de onda makterna. Ja Jesus är Gud. Sanningen i Jesus ska segra.

Vi kan också titta på 1 Mos 2, när kvinnan förs fram till Adam, alltså församlingen inför Jesus.

1 Mos 2:23  Och Adam [människan, den blodröde] sade: Denna gång är det kraft av min kraft och evangelium av mitt evangelium. Denna kallar han kvinna för från en man är hon tagen.

Här ser vi just två komponenter. Det är Ordet Jesu ord och Evangelium. Och det är kraften. Den Helige Andes kraft. Det är alltså de två komponenterna Jesus vill se i sin församling. Och det är alltså med de två komponenterna som Jesus ska segra.

Och vi ser det alltså också här i Upp 19:21, att Anden ska vara med. Guds helige Ande är fåglarna, de som ska sluka ondskan.

Det är viktigt att Anden är med, att segern är Ande smord och blir som Gud vill ha den. Att det inte bara är vår egen tolkning av Guds ord utan att det är Guds tolkning av sitt ord.

Och så kommer det alltså att bli. Gud kommer att lägga sin lag i människornas hjärtan som vi kan läsa på ett annat ställe.

Jer 31:33.  För detta är förbundet som jag sluter med Israels folk [hus], i kommande dagar, säger Jesus [Jashve]. Jag läger min lag [vägledning] i deras inre och jag skriver den i deras hjärta, och jag skall bli deras Gud och de skall bli mitt folk.

Här är det knutet till Israels folk men Gud kommer att lägga det i allas hjärtan.

Och vi kan också läsa Joel om hur Gud utgjuter sin Ande över alla.

Joel 2:28 (Joel 3:1).  <Trad:> Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över allt kött, och era söner och era döttrar skall profetera, och era gamla har drömmar, och era unga män har uppenbarelser.
| <Alt:> Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över alla människor [allt evangelium], och era söner och era döttrar talar inspirerat, och era gamla har krafter kvar, och era unga män ser visioner.
Joel 2:29 (Joel 3:2).  Och också över tjänarna [slavarna] och över tjänarinnorna [slavinnorna], utgjuter jag i de dagarna min ande.

Och som vi sagt tidigare. Segern blir total.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar