söndag 25 februari 2018


Ändetiden 360,
Gog kriget rasar i omgångar i vår tid


Vi läste om Gog och Magog i Upp 20 och det finns de som knyter ordet i Upp 20:8, med Gog kriget i Hes 38 och 39. Man hävdar att Gog kriget alltså ska äga rum först efter 1000 årsriket. Och inte nu i vår tid.

Det finns också de som anser att Gog kriget ska äga rum nu och att det visar att vi redan har passerat 1000 årsriket.

För egen del anser jag att båda de här sakerna är fel. Gog kriget pågår just nu, och har gjort det sedan 1948 och kommer att göra det ytterligare några år. Och det här är ett bevis på att vi är i slutet av Guds andliga skapelse och väntar på 1000 årsriket.


Betäckningen Gog är en allmän betäckning på Israels fiender och det är därför det används både i Hes 38 och 39 som alltså nu pågår, och i den Judeförföljelse som kommer när 1000 årsriket är slut.

Att vi idag inte är i slutet av 1000 årsriket det ser vi alltså när vi läser 1 Mos 1 som är en profetia över Guds Andliga skapelse som ska ske på 6000 år alltså motsvarande de 6 dagarna. Och när vi då tittar på vad dagarna innehåller då kommer vi fram till att vi idag är i slutet av den 6:e dagen.
Vi kan läsa att allt startade med en andlig tomhet och mörker, för c:a 6000 år sedan. Men Gud skapade det andliga Ljuset redan första dagen, första årtusendet.

På den 3:e dagen skapades land, en symbol för Israel som fick sitt land för mellan 4000 och 3000 år sedan. Och det gav det första livet. Lagens liv det stationära precis som växterna.

På den 4:e dagen (för 3000 – 2000 sedan) föddes Jesus, det stora ljuset.

På den 5:e dagen skapades fåglarna (motsvarar år 0 – 1000), Fåglarna är en symbol för Anden som föll i Jerusalem runt år 30.

Och nu på den 6:e dagen ska Gud göra människorna till sin avbild. Och det gör han när Jesus kommer och förverkligar Guds rike.

Vi är alltså där och den 7:e dagen sabbaten, som är 1000 årsriket, ligger framför.

Att det inte heller är så att Gog kriget kommer första om 1000 år det ser vi när vi tittar på vad som står i Hes 38 och 39 och att det faktiskt redan till större delen gått i uppfyllelse.

Vi tar med hela Hes 38 och 39 här för att den som vill ska kunna läsa igenom det. Sedan ska vi titta lite på detaljer i olika versar.

Hes 38:1.  Och det hände att Jesus [Jashve] talade till mig, han sade:
Hes 38:2.  Människoson [Adams son, Människobarn] vänd ditt ansikte mot Gog*, Magogs** land, det väldiga giftets och värdens*** regent.
{* Gog=altartopp, tak för kult, röra sig i cirklar, dansa, groggy, fira, fantisera, knota}
{**Magog=från Gog, å Gogs vägnar}
{***Ros, Mesek och Tubal <= Ros=huvud, topp, chef, regent, gift| Mesek=väldig, utsträckt, så, dra upp| Tubal=förvirring, blandning, värden, ett land}
Hes 38:3.  Och säg: Se så säger Herren Jesus [Jashve] till dig Gog, det väldiga giftets och värdens regent [Ros Mesek och Tubals regent].
Hes 38:4.  Och jag skall göra det igen och igen med dig [gå med dig i cirklar, leda dig vilse, vända dig om] och jag skall sätta krokar i din käke och jag för ut dina följeslagare och hela din styrka med hästar och ryttare, fantastiskt rustade hela hopen, stora sköldar och skydd, alla hanterar svärden.
Hes 38:5.  Perser [dela, klöv *] Etiopier [Kus, (förmodligen utländskt ursprung)] och Putéer [(utländskt ursprung)], är med dem, alla med skydd och hjälm. (* Perser => utländskt ursprung, på Hebr: dela, hantera, klo, klöv)
Hes 38:6.  Gomer [avsluta, perfekt, misslyckas] och alla hans skaror, Togarmas [(förmodligen utländskt ursprung), på Hebr: stark, ben] folk [hus] från mörkrets utposter [mörka gränser, norra kuster] och alla hans mycket stora skaror av folk är med dig.
Hes 38:7.  Fixa och trixa, åt dig och alla i din församlade hop, dina högsta, och du är för att bevara åt dem [för att bevaka deras intresse, vakt för dem].
Hes 38:8.  Från stora dagar kommer du att i framtida omgångar [år], komma till ett land där en samling av stora folkskaror har blivit återförda från [av] svärdet, till Israels berg, som ständigt var ödelagda, och bebos av folk som flytt och nu alla bor trygga.
Hes 38:9.  Och du rusar upp och du kommer som ett moln för att täcka landet, du och hela din hop och många folk samlas till dig.
Hes 38:10.  Så säger Herren Jesus [Jashve], och på den dagen kommer ord upp i ditt hjärta och du tänker onda [broders] tankar.
Hes 38:11.  Och du säger, jag går upp till det öppna landet, jag kommer till dem som har fred, till alla innevånarna med trygghet, för där är ingen mur och räcke [bom] och grindar [portar] hos dem på jordens navel.
Hes 38:12.  För att röva byte och för att förakta den föraktade, för att låta din hand återvända till svärden som stoppats och till ett folk församlat från hedningarna [folken], som bedriver köpenskap och har byggt bostäder, innevånare på jordens navel.
Hes 38:13.  Saba [(utländskt ursprung, Etiopiskt distrikt)] och handelsplatsen Dedan [Dan, dom, rättvisa], Tarsis [ädelsten, beryll, topas] och alla som bär frukt säger till dig: För att röva byte gick man in, för att förakta den föraktade, din hop samlas för att ta emot silver och guld, du tar köpenskap och utrymme, genom att spoliera [för att röva] stort byte.
Hes 38:14.  Därför människoson [Adams son, människobarn] profetera och säg till Gog, så säger Herren Jesus [Jashve]: Du kanske inte vet att nu [på dagen] har mitt folk Israel [Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud] kommit till vila och trygghet.
Hes 38:15.  Och du kommer från en plats, från mörkrets utposter [mörka gränser, norra kuster] och mycket folk är med dig alla ridande på hästar, en stor samling och stor kraft.
Hes 38:16.  Och du drar över Israel, mitt folk, som ett moln, för att inta [översvämma] landet. I kommande dagar skall jag få dig att komma över mitt land, för att folken skall få kunskap från dig, genom att de låter sig helgas, när de ser dig Gog.
Hes 38:17.  Så säger Herren Jesus [Jashve]: Du är den som jag har talat om, i gångna dagar, till mina tjänare Israels profeter, i profeternas dagar, de omgångar [år] som kommer med dig över dem.
Hes 38:18.  Och det sker i de dagarna att Gog då [på dagen] kommer över ditt blod, Israel [Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud], säger Herren Jesus [Jashve]. Då stiger min vrede upp inom mig.
Hes 38:19.  Och i min iver min eldiga öppenhjärtighet, har jag talat om den dagen. Det blir en stor omskakning [jordbävning] över [på] Israels land.
Hes 38:20.  Och havets fiskar och himmelens fåglar och markens djur och alla krälande kräldjur på marken och alla människorna [Adam], som är på markens yta, de skakar, och bergen slås ner och branterna faller ner, och alla murar fäller du till marken.
Hes 38:21.  Och jag ropar på alla ödelagda berg, säger Herren Jesus [Jashve], människan ödelägger sin bror.
Hes 38:22.  Och jag låter döma honom i pest [i ord] och i blod och översvämmande regn och stora brinnande hagel stenar och jag regnar svavel på honom och på hans hop och på de många folken som är med honom.
Hes 38:23.  Och jag gör mig stor och jag helgar mig och jag skall bli känd inför många hedningars [folks] ögon och de förstår att jag är Jesus [Jashve].
Hes 39:1 Och du människoson [Adams son] profetera över Gog* och säg: Så säger Herren Jesus [Jashve]. Se, jag säger till dig Gog*, det väldiga giftets och värdens regent [Ros [huvud, topp, chef, regent, gift] Mesek [väldig, utsträckt, så, dra upp] och Tubals [förvirring, blandning, värden, ett land] regent].
{* Gog=altartopp, tak för kult, röra sig i cirklar, dansa, groggy, fira, fantisera, knot}
Hes 39:2 Och jag skall göra det igen och igen med dig [gå med dig i cirklar, leda dig vilse, vända dig om] och jag skall förinta dig och jag skall få dig att stiga upp från mörkrets utposter [mörka gränser, norra kuster] och få dig att gå till Israels berg.
{*Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:3 Och jag slår din båge från din högra hand och jag kastar din pil från din vänstra hand.
Hes 39:4 På Israels berg faller du och hela din hop och folken som är med dig, för jag har gett dig till glupska fåglar [rovfåglar, hönsfåglar], fåglar [sparvar], alla med vingar, och markens [fältets] djur, till föda.
Hes 39:5 På markens [fältets, åkerns] yta faller du, för jag har talat säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:6 Och jag sänder ut eld [sprider eldigt ut] över Magog [de som stöttar Gog, de från Gog] och över de som sitter i trygghet i länderna [i kustländerna, på öarna, bland grodorna, bland de vilda djuren] och de förstår att jag är Jesus [Jashve].
Hes 39:7 Och jag skall låta mitt heliga namn bli känt i Israel*, och jag skall inte låta mitt heliga namn bli vanhelgat mera, och folken förstår att jag Jesus [Jashve] är helig i Israel.
{Israel = Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:8 Här, kom den och är den, säger Herren Jesus [Jashve], det här är dagen som jag har talat om [har talat].
Hes 39:9 Och innevånarna i Israels städer går ut och bränner och lägger i elden, sköldar och krokar, bågar och pilar och handpåkar och spjut och de bränner dem i eld i 7 omgångar [år].
Hes 39:10 Och de bär inte träd från marken [fälten] och de hugger inte av skogen, för beväpningen bränner de i eld och de tar byte från sina rövare och plundrar sina plundrare säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:11 Och det blir så att på den dagen ger jag åt Gog * en plats till grav i Israel**, en motståndarnas [bråkmakarnas, de som vill dela] dalgång [flock] öster om havet och det stoppar motståndarna, och de begraver där Gog, och hela dess hop [tumult, oväsen], och de kallar dalgången Hamongog.
{* Gog=altartopp, tak för kult, röra sig i cirklar, dansa, groggy, fira, fantisera, knota}
{**Israel=Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
{***Hamongog=Gogs tumult, Gogs hop}
Hes 39:12 Och Israels folk [hus] begraver dem på nytt 7 gånger [7 månader] för att rena landet.
Hes 39:13 Och hela landets folk begraver och det blir dem till berömmelse, min äras dagar, säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:14 Och man skall alltid skilja motståndare [bråkmakare, de som vill dela] i landet, motståndarnas gravar är markerade på markens [landets, jordens] yta, de söker för att till slut rena den på nytt 7 gånger [i 7 månader].
Hes 39:15 Och de går över motståndarna i landet och märker ut människo- [Adams] ben [styrka, krafter] och bygger vid dess sida ett tecken intill hans grav, gravarna hör till Hamongog.
Hes 39:16 Och det är också namnet på en stad, Hamona [hennes tumult, hennes hop], och landet renas.
Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.
Hes 39:20 Och ni skall bli mätta av min måltid, hästar och skaror av mäktiga män och alla krigsmän, säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.
Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.
Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].


Vers 39:11 i Hesekiel är en delare i berättelsen för där skall Gog få en plats till Grav öster om havet. Och öster om havet det är ju där Gaza remsan ligger. Och den sattes under Arabiskt styre 2005.

Alltså det som står före 39:11 var det som händer före 2005 och det som tår efter 39:11 är alltså det som händer nu med början i 2005.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar