torsdag 15 februari 2018

Ändetiden 350,
I 1000 årsriket skall det vara Demokrati



Det styre som vi ska ha under 1000 årsriket, det är ett Demokratiskt styre.

Det här ser vi när vi läser om 1000 årsriket i Upp 20:4 och kombinerar det med att läsa om Laodicea i Upp 3:14 - 22.

Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.

I brevet till Laodicea den sista av de 7 församlingarna kan vi läsa.

Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:

Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.


Laodicea betyder folkstyre, alltså samma sak som Demokrati, och här i vers 21 ser vi samma sak som i Upp 20:4, de ska sitta på tronen ihop med Jesus.
Alltså 1000 årsriket är en förlängning av Laodicea, de som regerar ska i båda fallen sitta på troner och regera med Jesus.

Upp 3:15. Jag vet ditt handlande [arbete, slit], att du inte är kall och inte heller varm, jag skulle önska att du vore kall eller varm.

Här i Upp 3:15 ser vi det som är typiskt för en demokrati. Allt blir kompromisser. Det är vare sig det ena eller det andra.

Men vi ser i fortsättningen vad Jesus ger för råd till Demokratin. Talar om hur den ska fungera för att vara som han vill. Och det är alltså den Demokratin vi ska ha i 1000 års riket. En Demokrati som bygger på Jesus.

Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.

Så det är inte den demokrati som vi har i dagens samhälle som ska råda, utan en Demokrati som har Jesus i sig. Det är Jesu renhet vi ska ha, hans Guld och det är alltså det som kommer i 1000 årsriket.

Och som vi läste så ska alltså de som regerar regera ihop med Jesus och då kommer Jesu rena Guld att prägla Styret. Ett gott styre i ett gott samhälle.

Och det är Jesu försoning som gäller inte vår egen ofullkomlighet.

Och Klarsyn ska råda. Ingen Censur. I 1000 års riket ska allt vara öppet.

Och det ska alltså råda Demokrati, En demokrati med Jesu rena Guld.

Och det är det vi har att se fram emot i vår tid när vi nu är så nära 1000 årsriket och dess kommande.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar