lördag 2 mars 2019


Jesu seger 84,
Guds straff drabbar dem som försöker dela Israel



Även om Guds plan är ett land där främlingen också ska få bo. Så visste Gud att man skulle försöka dela Israels land och det kan vi läsa i Sak 12:3

Där står just orden ”som de vill dela” Och det är alltså det politikerna velat länge, för de ser inte Guds lösning.

Sak 12:2.  Se, jag sätter Jerusalem* som en berusningens [fruktansvärt omskakande] bägare, för alla folk runt omkring, och också över Juda blir det så, i försvaret [belägringen] av Jerusalem.
{*Jerusalem = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet}
Sak 12:3.  Och det sker i de dagarna att jag göra Jerusalem till en betungande sten åt alla folk, en delad börda som de vill dela [de delar] och som erbjuds till alla landets [jordens, traktens] hedningar [folk].
Sak 12:4.  På den dagen [tiden] säger Jesus [Jashve] slår jag alla hästar med okunnighet [bestörtning, oskuld], och dess kusk med vanvett, men över Juda hus är mina ögon klarsynta, och alla folkens hästar slår jag med blindhet.


Guds svar på att de vill dela landet det är att sprida vanvett och okunnighet bland Israels motståndare, och det är alltså det vi ser idag, när vi ser den röra som är i Arabvärlden.

Och vi kan också läsa om hur Gud kommer att döma dem som har försökt att dela landet. Det hittar vi i Joel 3

Joel 3:1 (Joel 4:1).  För se i de dagarna, på den tiden, då jag återupprättar det som vilat.
Joel 3:2 (Joel 4:2).  Skall jag [Och jag] samla alla hednafolk till Juda* och Jerusalem* och jag låter dem gå ner i Jesu doms dal [Josafats dal, domens dal, Jeshua doms dal, den dömda dalen] och jag låter döma deras folk där, på grund av mitt folk och min arvedel Israel*], som de spred ut bland hedningarna och mitt land delade de.
{ * Juda= firad, prisad, vördad, dyrkad; Jerusalem = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet; Israel = Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}

Jesu dom kommer alltså över dem som har försökt att dela landet Och även om vi slipper fler delningar så har vi ju redan sett hur det har bildats palestinska områden med självstyre. Och vi hör Politikerna uttala sig och göra vad de kan för att dela landet. Men enligt bibeln, som vi läste i förra avsnittet, ska alltså inte området delas utan Guds vilja är en stat där också främlingen bor.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar