söndag 3 mars 2019


Jesu seger 85,
Jesu seger över ondskan



Nu har vi gjort en del utvikningar från det vi läste i Upp 19 och tittat på det som finns i andra Bibelställen och vad de säger ska hända i samband med händelserna i Upp 19.

Vi har också tittat på den frälsning som kommer efter ondskans angrepp, och det har vi kunnat läsa om i Hes 39. Jesu seger kommer alltså, och det är det vi har att se fram emot.

Och här i Upp 19:20 kan vi läsa just om Jesu seger.

Upp 19:20. Och vilddjuret grips och med honom den falske profeten [lögnprofeten], han som åstadkommer tecken inför honom, med vilka han bedrar dem som mottagit vilddjurets märke [prägling, kännetecken] och som dyrkar [avgudar, älskar] hans bild, de två kastas levande i eld sjön som brinner med svavel.


Här talas om Vilddjuret och den Falske Profeten. Det är de två som Jesus, och hans här, ska besegra.

Och vi kan då igen titta på vad som är Vilddjuret.

Vi mötte de tre onda Andarna, Ormen (Draken), Vilddjuret och Den falske Profeten i Upp 16:20.

Upp 16:13 Och jag ser, från drakens [ormens] mun och från vilddjurets mun och från den falske profetens [lögnprofetens] mun, 3 ondskefulla [orena, skamliga, grymma] andar [vindar, liv, krafter] lika paddor.
Upp 16:14 För det är onda andar, som gör tecken, för att gå ut till de styrande [konungarna] på jorden och hela världen, för att samla dem till krig, på den allsmäktige Guds väldiga dag.
Upp 16:15 Se jag kommer som en tjuv, välsignad den som vakar och den som bevarar sina kläder, så att han inte vandrar omkring naken och man får se hans blygd [skam, oanständighet].
Upp 16:16 Och han samlar dem till den platsen som på Hebreiska kallas Harmagedon *.
{* Harmagedon [Megiddos Berg], (se också likheten med Hamongog i Hes 39:11):
Hamongog = Larmande hopen, hopen som skall ta bort, hopen som rör sig i cirklar; Gogs tumult, Gogs hop
// Hamon <hmn> = tumult, oväsen, mängd, folkmassa
// Gog <gvg> = larma, klaga, fantisera, röra sig i cirklar, fest, dela, ta bort)}

Här är bibelstället som vi tittat på i tidigare avsnitt och som just visar de tre onda Andar som alltså ska vara verksamma i den sista tiden.

Och som vi har tittat på i några avsnitt tidigare så har vi de här tre Onda Andarna igång just nu.

En av dem är alltså Vilddjuret, alltså en av de krafter som vill stoppa Gud i hans strävan att ge Judarna ett hemland i Israel.

Och vi ska i nästa avsnitt titta mera på vilken av krafterna som härjar idag som är Vilddjuret.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar