måndag 11 mars 2019


Jesu seger 93,
Guds Ande kommer att fylla alla människor



Det är inte bara Evangelium som kommer att leda till att hel världen blir frälst utan det är också Den Helige Ande, Guds Ande. Vi ser det i fortsättningen av vers 21. Fåglar står för Ande, och vi hittar dem där i versens fortsättning.

Ja, Den Helige Ande kommer att vara hjälparen och vägledaren när Jorden ska gå Guds väg.

Upp 19:21. Och de övriga de dödas med svärdet, hans som sitter på hästen, det som utgår ur hans mun, och alla fåglarna blir fyllda av deras kroppar [köttsliga och mänskliga natur].


Vi kan också läsa om det här i Joel, där Gud utgjuter av sin ande över alla människor.

Joel 2:28 (Joel 3:1).  <Trad:> Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över allt kött, och era söner och era döttrar skall profetera, och era gamla har drömmar, och era unga män har uppenbarelser.
| <Alt:> Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över alla människor [allt evangelium], och era söner och era döttrar talar inspirerat, och era gamla har krafter kvar, och era unga män ser visioner.
Joel 2:29 (Joel 3:2).  Och också över tjänarna [slavarna] och över tjänarinnorna [slavinnorna], utgjuter jag i de dagarna min ande.

Och vi läste om fåglarna i Upp 19:17

Upp 19:17. Och jag ser en ängel [budbärare] som står i [vid] solen och som ropar med väldig röst och säger till alla fåglar som flyger på himmelens höjd: Kom hit och samla er till den store Gudens festmåltid.
Upp 19:18. För att äta [inta] kungars kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och officerares kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och mäktigas kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och hästars kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och de som är placerade under dem, och alla fria och trälar [tjänare] och små och storas kroppar [köttsliga och mänskliga natur].

I Upp 19:17 – 18 läser vi om hur Gud engagerade fåglarna, Hur Guds Ande sig ska ta sig an uppgiften att uppfylla alla. Och i Upp 19:21 har vi alltså kommit fram och Anden finns över hela jorden, i alla människor. Jesus har segrat.

Och det är när vi ser det här som vi inser att det är viktigt att vi öppnar oss för Gud och låter Guds Ande verka i oss för det är genom Anden som Jesus ska segra.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar