torsdag 14 mars 2019


Jesu seger 96,
1000 årsriket kommer att vara demokratiskt


Det är en intressant slutsats att 1000 årsriket kommer att vara demokratiskt, men den kan man dra om man läser Upp 20:4 här och sedan tittar på Brevet till Laodicea.


Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.

Och i Brevet till Laodicea kan vi läsa:


Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:
Upp 3:15. Jag vet ditt handlande [arbete, slit], att du inte är kall och inte heller varm, jag skulle önska att du vore kall eller varm.
Upp 3:16. Således eftersom du är ljum och inte kall och inte heller varm, vill jag spy ut dig ur min mun.
Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.
Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.
Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar [varnar] jag och fostrar [lär upp, agar], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].
Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.
Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.

Laodicea betyder folkstyre, alltså Demokrati. Och i sista versen kan vi läsa att den som segrar ska få sitta med mig på min tron. Det är samma ord som i Upp 20:4 där de som regerar i 1000 årsriket också ska sitta på troner och regera ihop med Jesus.

Men den demokrati som vi ska ha i 1000 årsriket är den Demokrati som Jesus rekommenderar där man köpt Jesu rena Guld, har tagit på sig Jesu rena kläder och har smort sina ögon med Jesu ögonsalva så att man kan se, alltså inte den demokrati vi har idag där allt bara blir dårskap, blindstyre och kompromisser som här uttrycks som ljummenhet och blindhet.

Och det är intressant att höra att där demokratierna fungerat bra det är där vi har haft Väckelse kristendom. Där har man alltså Jesu rena Gud, rena Kläder och klarsyn.

Men när man försöker att tillämpa demokrati i länder som inte har Jesus då blir det bara ett roffande, med korruption och maktmissbruk, där de som får makten förser sig själva och sina släktingar.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar