torsdag 16 april 2020


De 2 Vilddjuren 46,
I Joel kan vi läsa om Ande utgjutelsen


Här i Joel 2:28 - 29 har vi det Bibelord som många brukar citera om hur Anden faller, Och det som är intressant i det här sammanhanget är också versen innan. Där ser vi att Jesus är med Israel när Anden utgjuts över alla, alltså också Hedningarna.

Joel 2:27.  Och ni skall känna [veta] att jag är i Israels centrum [nära, bland], och jag är Jesus [Jashve] er Gud, och det finns ingen mer, och aldrig i evighet skall mitt folk vara besvikna [skämmas].
Joel 2:28 (Joel 3:1).  Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över allt kött, och era söner och era döttrar skall profetera, och era gamla har drömmar, och era unga män har uppenbarelser.
Joel 2:29 (Joel 3:2).  Och också över tjänarna [slavarna] och över tjänarinnorna [slavinnorna], utgjuter jag i de dagarna min ande.


Joel 2:27 som står förre det välkända versarna om hur Gud ska utgjuta sin Ande. Är alltså väldigt intressant, för det är samma sak som vi läste i Upp 14:1. Jesus är med Israel, och det är alltså det som föregår Andens utgjutelse.

Vi ser likaså att det är Jesus som utgjuter sin Ande över allt kött, som det står, alltså över alla människor, och det innebär att det alltså inte bara är Israel utan också Hedningarna.

Och vi kan också notera här hur alla olika grupper får vara med. Det är både söner och döttrar, och gamla och unga, och tjänare och tjänarinnor. Alla är alltså med i detta, det är oberoende av kön, ålder, social ställning etc. Gud vill att alla ska fyllas av hans Ande.

Och att det är flera steg vi pratar om det kan man se om man läser berättelsen om Noa, som beskriver just de här delarna när Israel samlas igen och hur den Helige Ande faller, och allt samman i tre olika steg. Vi kommer att återkomma till det här längre fram.

Karl Håkan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar