onsdag 15 april 2020


Påsk Evangeliet
Mera om Jesu offer
enligt Uppenbarelseboken



Ytterligare ett Bibelställe som man ska läsa när man talar om Jesu offer det är Upp 5. Det är ett Bibelställe som visar Guds syn på det här. Vilken oerhörd välsignelse det var med Jesu offer. Ja det var en absolut nödvändighet. När han som Guds Offerlamm gav sitt liv för oss.


Upp 5:1. Och jag ser i höger hand på honom som sitter på tronen, en bok [bokrulle] som skrivits invändigt och bak [på baksidan], som förseglats med 7 sigill.
Upp 5:2. Och jag ser en mäktig [stark] ängel [sändebud] som ropar ut med väldig röst: Vem motsvarar kraven för [är värdig, håller måttet för] att öppna boken och bryta [lösa] dess sigill.
Upp 5:3. Och ingen, i himlen, inte heller på jorden, eller under jorden, kunde öppna boken, eller förstå [se] den.
Upp 5:4. Och jag gråter väldigt, eftersom det inte finns någon, som klarar av att öppna och läsa boken och förstå [se] den.
Upp 5:5. Och en av de äldste säger till mig: Gråt inte, se lejonet av Juda stam och Davids rot, segrar, för att öppna boken och bryta dess 7 sigill.
Upp 5:6. Och jag ser, och se i tronens och de 4 väsendenas mitt, och mitt bland de äldste, stod ett lamm som slaktats, som har 7 horn och 7 ögon. Det är Guds 7 andar som sänts till hela jorden.
Upp 5:7. Och han kom och mottog boken från höger hand, hans som sitter på tronen.
Upp 5:8. Och när han mottar boken [bokrullen] faller de 4 väsendena och de 24 äldste ner inför lammet, och alla har harpor och gyllene skålar fulla med rökelser. De är de heligas böner.
Upp 5:9. Och de sjunger en ny sång, som säger: Du motsvarar kraven för [är värdig] att ta boken och att öppna dess sigill, för du är den som slaktats och du köper oss, åt Gud med ditt blod, från varje stam och språk och folk och nation.
Upp 5:10. Och du gör oss till kungar och präster åt vår Gud, och vi skall regera på jorden.
Upp 5:11. Och jag ser och hör många änglars [sändebuds] röst runt tronen och väsendena och de äldste och deras antal är 10 000 gånger 10 000 och 1000 gånger 1000.
Upp 5:12. Det är en väldig röst [ljud] som säger: Det slaktade Lammet har rätt [är värdig], att mota kraft och rikedom och visdom och makt och ära och strålglans och välsignelse.
Upp 5:13. Och hela skapelsen, med himlen och jorden och det som är under jorden och på havet, och alla i dem, hör jag, vilka säger: Välsignelsen och lovprisningen och äran [härligheten] och makten, tillhör han som sitter på tronen och lammet, i evigheternas evigheter.
Upp 5:14. Och de 4 väsendena säger Amen, och de 24 äldste faller ner och tillber [dyrkar, älskar] han som lever i evigheternas evigheter.

I översättning av
Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar