söndag 9 september 2018


Anden i Ändetiden 35,
Guds frälsning kommer till alla



Guds frälsning ska komma tillsammans med Ande Utgjutelsen. Det ser vi här för här ser vi att det är Blod och kött som ska ätas, detta tillsammans med att fåglarna nämns.

Blod och kött påminner om nattvarden och fåglar var en symbol för den Helige Ande.

Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.
Hes 39:20 Och ni skall bli mätta av min måltid, hästar och skaror av mäktiga män och alla krigsmän, säger Herren Jesus [Jashve].


Men här är det ju stormännens kött och regenternas blod säger någon. Men i vers 19 läser vi: Av mitt offer som jag offrade åt er.

Det här visar vi vad det egentligen är fråga om. Det är fråga om att dessa personer som går mot Jesus, de ska fyllas genom den Helige Ande och bli frälsta, få del av Jesu kött och blod.

Så ser vi allt det här nu tillsammans då ser vi att:

Det är den Helige Ande som ska göra det. Den ska komma och fylla de som regerar och styr och går mot Gud.

Israel och deras härar och säkerhetstjänst ska hjälpa till att göra det Gud vill.

Och slutligen ska frälsningen komma och Jesus ska bli den som alla håller sig till.

Det här kan vi läsa om i Psalm 2:

Ps 2:1.  Varför är hedningarna rasande och folk larmar om det värdelösa.
Ps 2:2.  Jordens konungar reser sig och furstarna rådslår tillsammans, på grund av [mot] Jesus [Jashve] och på grund av [mot] Messias [en smord].
Ps 2:3.  Låt oss slita av deras band och låt oss kasta av oss deras rep.
Ps 2:4.  Min Herre sitter i himmelen, han skrattar, han förlöjligar dem.
Ps 2:5.  Då talar han till dem i ilska och i sin vrede skakar han om [ansätter han] dem.
Ps 2:6.  För jag har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.
Ps 2:7.  Jag förkunnar Guds beslut, Jesus [Jashve], säger han, är min son, den jag födde dig den dagen.
Ps 2:8.  Begär från mig, och jag ger dig hedningarna [folken] som din arvedel [besittning] och din egendom intill jordens ändar.
Ps 2:9.  Du slår sönder dem med järn stav, som formade saker krossar du dem.
Ps 2:10.  Och nu konungar, i hans förstånd hans fostran [tuktan], led jorden.
Ps 2:11.  Tjäna Jesus [Jashve] så att man ser det [i vördnad, i rädsla] och gläd er så att ni skakar [skälver, genomilas].
Ps 2:12.  Beväpna dig med [Brinn för] renhet [sonen, arvtagaren, den älskade], vänd om från vrede [så att han inte är rasande], så att ni [och] inte går förlorade, för han brinner nästan som vore det med raseri, lycklig du som helt förtröstar på [har sin tillflykt till, hoppas på] honom.

Här i vers 10 och neråt ser vi det som kommer att hända. Det är Jesus vi ska tjäna och det är i hans förstånd vi ska fostra. Jesus och hans Evangelium ska bli det som styr världen.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar