lördag 15 september 2018


Anden i Ändetiden 41,
Guds namn är Jeshoa, Jesus
YHWH
Vi har läst i några avsnitt att det är för sitt namn skull som Gud frälser Israel och för dem tillbaka till sitt land.

Men vad är Guds namn. Jo det är Jeshoa. Vilket betyder "han som är".

Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.


Det hela skrivs med 4 Heberiska bokstäber YHWH och man kan uttala det på flera sätt.

Jishoa, Jehova, Jashve, Jahve etc. Och det betyder alltså han är, han som är, det som är.

Vi möter det här i 2 Mos 3 när Gud presenterar sig för Mose i den brinnande busken.

2 mos 3:14 Och Gud sade till Moses, jag den som är [jag verkligheten, jag är, jag blir, jag sanningen] det är jag [den som jag är, den verklige], och han sade, så skall du säga till Israels söner, jag den som är [jag verkligheten, jag är, jag blir, jag sanningen] sände mig till er.

Och här ser vi just att när Gud själv säger det så säger han det i 1:a person, alltså jag är, jag den som är etc. På hebreiska: `hyh och uttalas äheiäh.

Och ett namn som ligger mycket nära det är Jesus, på hebreiska ysvj som uttalas Jechoa (där ch- uttalas med tje- ljud), det var bland annat därför som Jesus kunde hävda att han var Jeshoa, t o m namnen hade likhet.

Och vi möter det här vid några tillfällen i nya testamentet. Dels när Jesus förhörs av översteprästerna. Då svarar han med just ”jag är” som är det YHWH blir när det är i jag-form, första person, som då skrivs `hyh och uttalas äheiäh.

Vi kan läsa om det här i Markus 14.

Mark 14:62. Och Jesus säger då: Jag är [jag är=> Jashve (men i 1:a person på hebreiska, Guds namn som var en hädelse att uttala)], och ni kommer att se människosonen [Adams son] sittande på maktens högra sida och komma bland himlens moln [skyar, grumlighet].
Mark 14:63. Och översteprästen river då sönder sina kläder [skjorta, kappa] i det han säger: Behöver vi ytterligare något vittnesbörd.
Mark 14:64. Ni hör smädelsen [hädelsen], vad tycker ni. Och de alla dömer honom då till att vara skyldig till döden.

Vi ser här att uttalandet var märkligt så till vida att Översteprästen ansåg det som en hädelse. Och det var det förmodligen för att han sa sig vara just Israels Gud. YHWH i första person.

Och ytterligare ett ställe där vi möter samma uttryck är när Jesus ska tas tillfånga i Getsemane. Då svarar han också med Jag är och alla soldaterna faller till marken. Det visar just vilken kraft det är och att det var just det här namnet, namnet på Gud Jesus använde.

Joh 18:4. Jesus, som viste allt som skulle komma [kommer] över honom, går bort och säger till dem: Vem söker ni
Joh 18:5. De svarar honom: Jesus, han från Nasaret. Han säger till dem: Jag är [Jashve i första person på hebreiska]. Och också Judas, han som bedrar honom var bland dem.
Joh 18:6. Och när han säger till dem: Jag är [Jashve i första person på hebreiska], går de undan [åt sidan] som en följd av det och faller sedan till marken.

Här ser vi just hur soldaterna faller till marken sådan kraft hade uttalet av Guds namn.

Jesus är alltså ett förkroppsligande av YHWH och han är alltså Israels Gud, den som ledde dem i Gamla testamentet. Och det kommer han alltså att göra här igen, ni i ändens tid.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar