onsdag 19 september 2018


Anden i Ändetiden 45,
Det är det här som är Bröllopet och Festmåltiden


Det vi läste här i Hes 39 sista versarna. Det är det som på andra ställen kallas för Bröllopet och Festmåltiden etc.


Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].


Vi kan läsa om det här på flera ställen i Bibeln. Vi har det i Mat 25

Mat 25:1. Då kommer himmelriket att jämföras med 10 jungfrur som mottar sina facklor, för att gå ut till att möte brudgummen.
Mat 25:2. Och 5 av dem är kloka och 5 är dumma
Mat 25:3. De som är dumma de tar då sina facklor men de tar inte med sig olja.
Mat 25:4. Och de kloka de tar då olja i sina kärl till sina facklor.
Mat 25:5. Men brudgummen dröjer och de slumrar därför till så att de somnade.
Mat 25:6. Men mitt i natten går ropet ut [blir till], se [uppfatta] brudgummen kommer till sitt möte.
Mat 25:7. Vakna nu [denna gång] alla jungfrur och ställ i ordning era facklor.
Mat 25:8. Och de dumma säger då till de kloka: Ge oss från er olja eftersom våra facklor slocknar.
Mat 25:9. Men då svarar de kloka och säger: Aldrig någonsin, då det förmodligen inte räcker till både oss och er, gå heller till försäljarna och köp själva.
Mat 25:10. Och de går då bort själva för att handla, då kommer brudgummen och de som är redo de går då med honom till vigslarna och dörren låses.
Mat 25:11. Men senare kommer också de övriga jungfrurna och säger: Jesus [Herre, Jashve], Jesus [Herre, Jashve], öppna då nu för oss.
Mat 25:12. Men han svarar då och säger: Jag säger till er definitivt [med säkerhet], jag känner inte till [förstår inte] er.
Mat 25:13. Var vakna [vakna upp] därför, eftersom ni inte vet dagen eller timmen när det skall komma att ske, det att Människosonen [Adams son] träder fram [kommer].

Här möter vi just bröllopet och de som är redo kommer in och för vara med. De andra får stanna utanför. Det är som det Judiska folket, det är de som återvänder till Israel som får vara med om det fantastiska som Gud ska göra. De som stannar kvar får bara vara med om eländet och förföljelsen i de andra länderna.

Gud har berett en fest när han förenas med sitt folk i deras land.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar