fredag 14 september 2018


Anden i Ändetiden 40,
Förlåtelsen över Israel


Guds förlåtelse för Judarna har nu kommit. Judarna blir förlåtna för det de skäms över.

Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.


Och vad är det de skäms över, jo att de dödade Jesus. Han är ju deras Messias. De läste vi att de kommit på i tidigare avsnitt där vi såg i Hes 39:22.

Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}

Och varför gör Gud det här. Jo det gör han för sitt namn skull. Det kunde vi läsa i Hes 39:25.

Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.

Gud förlåter Israels barn för att han är Gud, För att han är Jeshoa (med h liknande sje-ljud). Den Gud som vi också känner som Jesus.

Och det är alltså där vi är idag. Det är det som händer och det är därför som Israels barn får tillbaka sitt land och Gud är med dem, och snart kommer alltså också det här att de kommer att erkänna Jesus som sin Messias.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar