onsdag 12 september 2018


Anden i Ändetiden 38,
När Israel kommer till tro förstår de att det var Messias de dödade


Det här blir en Världsnyhet. Israel konstaterar att det var Messias de dödade, när de dödade Jesus på korset.

Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.


Det är det de kommer på, att Jesus Guds son deras Messias var den de dödade på korset.

Och de kommer att sörja honom som den enfödde sonen. Vi kan läsa om det här i Sakarja:

Sak 12:9.  Och då [då på den dagen] begär [kräver] jag att alla hedningar [folk] som kommer mot Jerusalem skall förgöras [ödeläggas].
Sak 12:10.  Och jag utgjuter nådens och bönens ande, över Davids hus och över Jerusalems innevånare, och de ser upp till [med glädje på, intensivt på] mig, den som de stuckit [sårat] och de sörjer över honom som över den ende sonen, och bitterheten över det [honom] är som bitterheten efter den förstfödde.

Här ser vi hur de ska se upp till honom. Se upp till Jesus honom som de sårat, han som blev stucken när han hängde på korset.

Så det blir alltså sorg i Israel över vad de gjorde mot Jesus, och de kommer att ångra sig. Men Jesus kommer att frälsa dem och förlåta dem för evigt.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar