fredag 21 september 2018


Anden i Ändetiden 47,
Andligt sett var Israel dött när Gud började sitt arbete att återupprätta dem


Om vi tittar i första versarna i Hes 37 ser vi hur allt började, när Gud återupprättade Israel.

Vi ser att det var en total Andlig död som rådde. Israel var som döda ben.

Hes 37:1.  Jesu [Jashves] hand var över mig och i ande förde han mig och satte ner mig mitt i dalen och den var full med ben.
Hes 37:2.  Och han förde mig runt omkring och se de var väldigt många på marken i dalen och se de var mycket torra.


Och de var inte bara död utan det var också en dal de var nere i. Och benen var inte bara döda ben, de var dessutom mycket torra. Det fanns ingen Ande i dem. Men likafullt brydde sig Gud.

Och när tiden var inne att sända sin räddning för Israel, då satte Gud igång det som vi ser frukterna av idag när Israel är en Nation.

Vi mötte det här med döda ben också i Hes 39 och där gällde det Gog, Israels fiender. Vi läser:

Hes 39:14 Och man skall alltid skilja motståndare [bråkmakare, de som vill dela] i landet, motståndarnas gravar är markerade på markens [landets, jordens] yta, de söker för att till slut rena den på nytt 7 gånger [i 7 månader].
Hes 39:15 Och de går över motståndarna i landet och märker ut människo- [Adams] ben [styrka, krafter] och bygger vid dess sida ett tecken intill hans grav, gravarna hör till Hamongog.

Och det är alltså det vi möter idag i de krafter som rör sig i Israels motståndare. Det är inte från Gud utan är mot Guds vilja, ja de är som döda inför Gud, och därför kallar Gud dem andligt sett för ben, ben från döda.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar