torsdag 20 september 2018


Anden i Ändetiden 46,
Jesu Ande faller över Israel


Ett bibelställe där vi kan se Andens betydelse är det som handlar om Benen i dalen i Hes 37.

Där beskrivs Israels barn som döda ben som växer samman med senor etc och till sist lägger Jesus sin Ande i dem och de får liv.

Vi börjar med att läsa hela bibelstället här:


Hes 37:1.  Jesu [Jashves] hand var över mig och i ande förde han mig och satte ner mig mitt i dalen och den var full med ben.
Hes 37:2.  Och han förde mig runt omkring och se de var väldigt många på marken i dalen och se de var mycket torra.
Hes 37:3.  Och han sade till mig: Människoson [Adams barn], du skall återuppliva dessa ben [styrkor, krafter]. Och jag sade: Herren Jesus [Jashve] du vet hur [har kunskapen].
Hes 37:4.  Och han sade till mig: Profetera över dessa ben och säg till de torra benen, hör Jesu [Jashves] ord.
Hes 37:5.  Så säger Herren Jesus [Jashve] till dessa ben [styrkor, krafter]: Se jag för fram ande in i dem och ni blir åter levande [skall leva].
Hes 37:6.  Och jag sätter senor på er och jag tar fram kött på [evangelium över] er och jag skall täcka er med hud och jag lägger ande i er, och ni lever, ty jag är Jesus [Jashve].
Hes 37:7.  Och jag profeterade som han befallt mig och när jag låtit profetera blev det ljud [skrik, gråt], och se en skakning [larm] och benen närmade sig varandra, ben till ben.
Hes 37:8.  Och jag såg och se det kom senor [berättelser] och kött på [evangelium över] dem och hud [uppvaknande] kom upp och täckte över dem ovanpå, men ande fanns inte i dem.
Hes 37:9.  Och han sade till mig: Profetera till anden, profetera människoson [Adams barn] och säg till anden, så säger Herren Jesus [Jashve], kom ande och blås från de fyra vindarna på dessa döda och de blir levande.
Hes 37:10.  Och jag lät profetera såsom det befallts mig och ande kom i dem och de blev levande och de stod på sina ben, en krigshär, en mycket stor kraft.
Hes 37:11.  Och han sade till mig: Människoson [Adams barn], dessa ben de är alla Israels folk [hus], se de säger: Våra ben är förtorkade och vårt hopp är förstört han har uteslutit [stoppat, förstört] oss.
Hes 37:12.  Så profetera och säg till dem: Så säger Herren Jesus [Jashve], se jag öppnar det ställe där jag begravt er och låter er komma upp från det ställe där ni, mitt folk, begravts av mig, och jag skall låta er komma till Israels land.
Hes 37:13.  Och ni skall veta [känna] att jag är Jesus [Jashve], i det jag öppnar det ställe där jag begravde er och i det jag låter samla er från det ställe där jag begravde er, mitt folk.
Hes 37:14.  Och jag lägger min ande i er, och ni lever, och jag skall låta er vila i ert land, och ni vet [känner] att jag, Jesus [Jashve], har talat och har handlat [har gjort}, säger Jesus [Jashve].

Det här är bibelstället som många uttolkare av Bibeln just anser peka på hur Israel kommer att samlas och hur Jesus skall upprätta dem. Och vi ser här att Jesus lägger sin ande i dem, det är Anden som gör verket, och vi ser att det är Jashve som säger det och det är ju samma som Jesus, som vi konstaterade för några avsnitt sedan.

Karl Håkan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar