måndag 10 september 2018


Anden i Ändetiden 36,
Hedningarna kommer att frälsas

Hedningarna kommer att bli frälsta, de som inte är Judar kommer alltså att bli frälsta. Jesus kommer alltså att tas emot av alla, ja alla utom Judarna, men de kommer också att bli frälsa av Jesus, det ska vi ta upp i nästa avsnitt.

Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.


Alla ska ta emot Jesus. Alla ska se att det är hans domar som gäller, hans rätt som vi ska använda.

Och det är Guds kraft som kommer. Det är Jesus som kommer med sin Ande och kraft in i alla människor. Och först kommer det alltså till de som kallas Hedningar, de som inte är Judar.

Och vi kan åter igen citera det som står i Psalm 2 och nu tar vi bara de tre sista versarna, där vi ser just det här.

Ps 2:10.  Och nu konungar, i hans förstånd hans fostran [tuktan], led jorden.
Ps 2:11.  Tjäna Jesus [Jashve] så att man ser det [i vördnad, i rädsla] och gläd er så att ni skakar [skälver, genomilas].
Ps 2:12.  Beväpna dig med [Brinn för] renhet [sonen, arvtagaren, den älskade], vänd om från vrede [så att han inte är rasande], så att ni [och] inte går förlorade, för han brinner nästan som vore det med raseri, lycklig du som helt förtröstar på [har sin tillflykt till, hoppas på] honom.

Det är alltså det här Gud ska göra. Han ska göra en Värld som är full av Jesu vishet, där Jesu rätt får råda,

Där man gör det på Jesu sätt. Tänk vilken fantastiskt framtid vi har. Fast det ser så mörkt ut på många ställen just nu.

Och i nästa vers ser vi att också Judarna och Israels barn kommer att ta emot Jesus, och det kommer vi att ta upp i nästa vers.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar