lördag 29 september 2018


Anden i Ändetiden 55,
Det är Anden som gör verket


Här ser vi åter att det är Anden som gör verket, Jesu Ande. När Hesekiel profeterar till Anden då sker Guds verk.

Hes 37:9.  Och han sade till mig: Profetera till anden, profetera människoson [Adams barn] och säg till anden, så säger Herren Jesus [Jashve], kom ande och blås från de fyra vindarna på dessa döda och de blir levande.


Guds Ande är kraftfull och den samlar just nu Israel och ger det liv. Och det är från alla väderstreck.

När Anden kommer då blir det liv. Vi minns hur Anden föll i den fösta församlingen på Pingstdagen och Jesu liv kom in i församlingen.

Apg 2:1. Och när Pingstdagen var inne, var alla enhälligt [med ett sinne] samlade med varandra.
Apg 2:2. Och då uppstår plötsligt från himlen ett ljud som om en mäktig vind kommer, och det fyllde fullständigt lokalen där de satt.
Apg 2:3. Och det syntes liksom eldstungor [språk av eld] över dem och som sätter sig på var och en av dem.
Apg 2:4. Och de fylls alla av Helig Ande och de börjar att tala olika språk, som Anden gav dem att säga [uttala, deklarera].

Apg 2:14. Men Petrus ställer sig då upp med de 11:a och höjer sin röst, och han säger till dem: Judiska män och Jerusalembor, alla här, för er ska det vara bekant, och lyssna till mina ord.

Apg 2:16. Det här är i stället det som sägs av profeten Joel:
Apg 2:17. Och det kommer att bli så i de sista dagarna säger Gud: Jag häller ut av min Ande över alla människor [kroppar, kött], och era söner och era döttrar skall profetera, och era unga män skall se syner [visioner], och era äldste skall komma att drömma drömmar
Apg 2:18. Och verkligen, över mina tjänare och mina tjänarinnor i de dagarna häller jag min Ande och de skall profetera.

Och det är alltså det samma som ska hända med Israel. Även om det naturligtvis inte är exakt lika som på Pingstdagen, är det samma Ande.

Och det är Herren Jesus som säger det här i Hes 37, han som var YHWH Jashve i gamla testamentet.

Så Jesus har nu arbetat i många år och kommit en bra bit på sin slutliga frälsning av Israel

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar