lördag 12 januari 2019


Jesu seger 35,
Jesu frälsning är fundamental när Jesus kommer


Först bland Väsendena i Upp 4 kommer Jesus. Det ser vi när vi läser uppräkningen. Jesus är Lejonet. Lejonet av Juda.

Jesus och hans frälsning är viktigast.

Upp 19:14. Och hären i himmelen följer honom på vita [skinande] hästar, iklädda fint linne, vitt [skinande] och rent.

Upp 4:6. Och framför tronen är ett hav av glas lik kristall, och i tronens mitt och runt omkring tronen, 4 väsen som är fulla med ögon framtill och baktill.
Upp 4:7. Och det 1:a väsendet är likt ett lejon, och det 2:a väsendet är likt en ungtjur [oxe, kalv] och det 3:e väsendet har ansikte som en människa och det 4:e väsendet är likt en flygande örn.


Det första väsendet är ett lejon och lejon möter vi i Upp 5:5 där vi har Lejonet av Juda, av Davids rot. Alltså Jesus själv.

Upp 5:5. Och en av de äldste säger till mig: Gråt inte, se lejonet av Juda stam och Davids rot, segrar, för att öppna boken och bryta dess 7 sigill.
Upp 5:6. Och jag ser, och se i tronens och de 4 väsendenas mitt, och mitt bland de äldste, stod ett lamm som slaktats, som har 7 horn och 7 ögon. Det är Guds 7 andar som sänts till hela jorden.

Och i versen efter får vi se att det är Lammet, Lejonet av Juda är lammet som offrats, Jesus som dog för oss. Och det är därför som han nämns först för han är Vår frälsare. Den som gjorde det som behövde göras och därmed räddade oss och hela världen.

Här ser vi alltså Jesus själv, han som kommer, Jesus vår frälsare, han som offrade sig.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar