tisdag 22 januari 2019


Jesu seger 45,
Det blir en Festmåltid


När Jesus kommer blir det Festmåltid. Det blir en underbar tid.

Vi möter det här på många ställen i Bibeln både som Festmåltiden och som Bröllopet. Ett Bröllop är ju en fest.

Upp 19:17. Och jag ser en ängel [budbärare] som står i [vid] solen och som ropar med väldig röst och säger till alla fåglar som flyger på himmelens höjd: Kom hit och samla er till den store Gudens festmåltid.


Endens tid mynnar ut i ett Bröllop, i en Fest. Det är så Bibeln framställer det. Det kan man läsa på många ställen

Här har vi ett där vi ser hur Israel varit fördrivet men hur de kommit tillbaka och fått nåd och hur det nu är fest.

Ps 102:9.  Hela dagen har jag förtalats av mina fiender, om min undergång har de svurit mot mig.
Ps 102:10.  För aska åt jag som bröd och i min dryck har jag blandat gråt
Ps 102:11.  För du har tagit [riktat, använt] mig och kastat bort mig från ditt ansikte i avsky och vrede.
Ps 102:12.  Mina dagar försvinner som skuggan och jag torkar bort som gräs.
Ps 102:13.  Men du Jesus [Jashve] finns i evighet och ditt minne från generation till generation.
Ps 102:14.  Du reser upp, du förbarmar dig över Sion [monument, pelare, öken, torr plast], för nu är tid för nåd, för festen [församlingen, högtiden, den fastställda tiden] har kommit.
Ps 102:15.  För dina tjänare har betalt en skuld för [glatts över] hennes stenar, och förbarmar sig över marken.
Ps 102:16.  Se [Och frukta] hedningar, Jesu [Jashves] namn, och alla konungar hans härlighet.

Och så har vi i Sakarja ett Bibelord som visar att alla folk ska delta i denna fest. Alla ska komma till Jerusalem för festen.

Sak 14:16.  Och det händer att de som återstår av alla hedningar som kom mot Jerusalem, de går upp, i stor mängd, år efter år, för att tillbedja kungen folkskarornas [församlingarnas] Jesus [Jashve Sebaot], och till festen, tabernakelfesten [lövhyddohögtiden].
Sak 14:17.  Och den som inte går upp till Jerusalem, och representerar sin grupp, för att tillbedja konungen folkskarornas [församlingarnas] Jesus [Jashve Sebaot], han får [då på den blir] inget regn.
Sak 14:18.  Och om Egyptens [gränsfästningarna, trångmålen, nöd] folk inte går upp och är med i mängden, kommer det inte på dem. Det blir den pest [slakt, slag, nederlag] som Jesus [Jashve] slår de hedningarna med, som inte går upp till festen, tabernakelfesten [lövhyddohögtiden].
Sak 14:19.  Det här blir Egyptens brist [synd, brott] och alla hedningars brist [synd, brott], att de inte går upp till tabernakelfesten [lövhyddohögtiden].
Sak 14:20.  Och då [på den dagen] står det helgat åt Jesus [Jashve] svävande över glädjesprången [på hästarnas bjällror], och omvändelserna [grytorna] i Jesu [Jashves] hus är som skålar för bevattning [skålar] framför altaret.
Sak 14:21.  Och alla omvändelser [grytor] i Jerusalem och Juda är helgade åt folkskarornas Jesus [Jashve Sebaot], och de kommer alla de offrande och de tar av dem och genomdränker [kokar, gör moget] i dem, och någon Kanané finns inte i folkskarornas Jesu [Jashves Sebaots] hus på den tiden [dagen].

Vi hittar det här också i Brevet till Laodicea i Uppenbarelseboken. Alltså den sista av de 7 församlingarna. Den som visar på det vi har nu.

Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:
Upp 3:15. Jag vet ditt handlande [arbete, slit], att du inte är kall och inte heller varm, jag skulle önska att du vore kall eller varm.
Upp 3:16. Således eftersom du är ljum och inte kall och inte heller varm, vill jag spy ut dig ur min mun.
Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.
Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.
Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar [varnar] jag och fostrar [lär upp, agar], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].
Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.
Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.
Upp 3:22. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Här ser vi vår värld idag. Laodicea betyder folkstyre alltså Demokrati, och det är därför det står att den är vare sig varm eller kall. Det är ju kompromisser som gäller.

Men Jesus vill att vi ska köpa hans Guld och hans ögonsalva så att vi kan se och bli som han vill.

Och där skall han komma in till oss och hålla fest måltid. Alltså den här sista församlingen, den som står för Demokrati, den tid vi har nu är den tid där Jesus kommer och han kommer snart. Och han kommer med sin fest. Sitt Bröllop.

Och Bröllopet kan vi läsa om i Upp 19.
Upp 19:7. Jubla och lovprisa och ge ära till honom, för lammets bröllop kommer och hans brud [kvinna] gör sig i ordning.
Upp 19:8. Och hon får klä sig i fint linne, rent och skinande, för det finna linnet är de frikännande domarna för de heliga.
Upp 19:9. Och han säger till mig: Skriv, välsignade är de som är kallade till lammets bröllops middag. Och han säger till mig: Dessa ord är Guds sanna ord.

Vi är där just nu, strax innan festen ska börja. Bröllopet ska inledas. Jesus kommer snart.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar