måndag 17 februari 2020


Kvinnan och draken 22,
Summering 1,
Israel födde Jesus


Israels uppgift var att föda frälsaren, Guds son, Jesus. Det var därför som Gud utsåg ett folk. För att Jesus skulle ha en uppväxtmiljö där Guds son kunde växa upp.

Och Gud visste redan från början att Jesus skulle dödas. Ja det var t o m det som var beviset på att det var Messias Guds son. Och genom att han uppstod så fick vi också beviset helt klar, han var Gud och Guds son.


Kvinnan och draken 1, Ett väldigt tecken

Profetian om kvinnan och draken handlar om Israel genom tiderna. Det är ett väldigt stort tecken och idag pekar det klart på att vi är i ändens tid.

Upp 12:1. Och ett väldigt tecken syns i himlen, en kvinna iklädd solen och med månen under sina fötter och en krona, med 12 stjärnor, på sitt huvud.


Kvinnan och draken 2, Israel har kungakronan

Det är intressant att notera att Israel har kungakronan, Det är genom Israel som världen ska frälsas, de födde Jesus och även nu i änden spelar de en central roll i Guds frälsning av Mänskligheten.

Upp 12:1. Och ett väldigt tecken syns i himlen, en kvinna iklädd solen och med månen under sina fötter och en krona, med 12 stjärnor, på sitt huvud.


Kvinnan och draken 3, Israel födde Jesus

Det var Israel som födde Jesus. Det skedde genom Maria, en Judisk kvinna, en jungfru. Det var Guds plan och det var därför som Abraham en gång utsågs av Gud som stamfader till Israel, för att just genom honom skulle Guds son födas, vår frälsare.

Upp 12:2. Och hon är havande och skriker i födslovånda och plåga att föda.


Kvinnan och draken 4, Det är i vår tid, tecknet sker

Här kan vi notera att djävulen hör ihop med Vilddjuret som har 10 horn och 7 huvuden. Och det är ju vår tid.

Upp 12:3. Och ett annat tecken syns i himlen, och se en väldig eldröd drake [orm], som har 7 huvuden och 10 horn och på sina huvud, 7 kronor.


Kvinnan och draken 5, Djävulen mål är att utplåna Jesus

I Upp 12 ser vi det klart, Djävulens mål är att utplåna Jesus. Redan när Jesus föddes var han igång. Men Gud lät Jesus uppstå.

Upp 12:4. Och hans svans drar en tredjedel av himmelens stjärnor och kastar dem till jorden, och draken har ställt sig framför kvinnan, som kommer att föda, för att när hon föder skall han sluka [äta upp, förstöra] hennes barn.
Upp 12:5. Och hon föder en pojke som skall vara herde för alla folk, med en stav av järn och hennes barn tas upp till Gud och hans tron.


Kvinnan och draken 6, Jesus uppstod och for upp till Gud

Det är Jesu himmelsfärd vi ser i Upp 12:5. När Jesus hade uppstått for han hem till Gud det var visserligen ett antal dagar däremellan, men idag sitter han hos Gud i himlen.

Upp 12:5. Och hon föder en pojke som skall vara herde för alla folk, med en stav av järn och hennes barn tas upp till Gud och hans tron.


Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar