Guds Generalplan 5, Jesus
Fortsätter vi att läsa i 1 Mos 2 så kommer vi till den del
som handlar om Jesus. I berättelsen skapas Adam,
människan, och det är en symbol på
Jesus det ser vi när vi läser berättelsen. Jesus är det väldiga namnet,
därför att han är fantastisk, och han är den fasta grunden. Och han är Guds
son.
1 Mos 2:4 <Trad:> Detta är
berättelserna om då himmelen och jorden skapades, det är Guds Jashves verk,
jord och himmel.
| <Alt:> Dessa
berättelser är om då det väldiga namnet [det fantastiska tillståndet] och den
fasta grundens skapades, det är Jesus [Jashve] Guds sons resultat,
en fast grund och ett väldigt namn [ett fantastiskt tillstånd].
1 mos 2:5 <Trad:> Och ännu
fanns inte åkerns växter på marken, och ännu inte något av markens örter [åkerns
spannmål] hade växt upp, för Guds Jashve hade inte låtit det regna på
marken, och människan fanns inte till att bruka marken.
| <Alt:> Och ännu fanns inte hustruns vishet
[fundering, bön], och ännu inte något av hustruns glittrande hade växt fram,
för Jesus [Jashve] Guds sons renhet var inte på den fasta
grunden, och Adam [människan, den
blodröde] fanns inte till att arbeta med mänskligheten
[den kvinnliga människan].
Det fanns inget liv, för Jesus hade inte kommit än och gett oss
sin försoning och församlingen, Jesu
hustru, med sina böner fanns inte
heller. Och ingen välsignelse, inget regn fanns.
1 mos 2:6 <Trad:> Och en
dimma stiger upp från marken och vattnade hela markens yta.
| <Alt:> Och
lagen gör henne gott på grund av dess fasta grund, och det överflödar hela
mänskligheten [den kvinnliga
människans närvaro].
Men Gud vattnar marken och lagen den
som vi tidigare lästa att Gud gav till Israel den är också till välsignelse för
Israel.
1 mos 2:7 <Trad:> Och Guds
Jashve formade människan [Adam] av stoft från marken och han blåste in
levande ande i hans näsa och så blev människan [Adam] en levande själ.
| <Alt:> Och
Jesus [Jashve] Guds son formades till Adam [människan, den blodröde] av avskräde [skräp] från
mänskligheten [den kvinnliga
människan] och han blev
inblåst med levande ande i sin näsa och så blev Adam [människan, den
blodröde] en levande
själ [ande].
Adam är en symbol på Jesus och han formas från det som är förkastat, han är sann
människa, kommer från människorna, och sann
Gud, Gud blåste in sin ande i honom.
1 mos 2:8 <Trad:> Och Guds
Jashve planterade en trädgård österut i
Eden, och han satte dit människan [Adam] som han format.
| <Alt:> Och
Jesus [Jashve] Guds son
planterade glädjen i församlingens hägn [inhägnad, trädgård] och han kallade Adams [människans, den blodrödes] namn det som är konceptet [det som formar].
| <Alt2:> Och Jesus [Jashve]
Guds son satte dit forntidens smärta och Adam [människan] kallades den ödelagda
som formar.
Hos Jesus finns bara glädje, det är
han som ger glädje i församlingen. Ja hos honom är allt som en lustgård. Jesus är Guds koncept för oss, vår förebild och det är Jesus som gör det.
1 mos 2:9 <Trad:> Och Guds
Jashve lät det växa upp från marken, alla önskvärda träd och mitt i trädgården
livets träd, och kunskapens träd på gott och ont.
| <Alt:> Och
Jesus [Jashve] lät det komma på
plats från mänskligheten [den kvinnliga människan], alla regler som ger glädje genom sin vägledning och bra till
att använda [ta in], och den levande stadgan
som tar bort det bedrövliga, och den luriga stadgan om rätt och fel
[att regera].
Det är
genom Jesu vägledning, genom hans regler som vi får liv. Men i
dess närhet finns också lagträldomen, en lagiskhet med strikta
gränser om rätt och fel. Som för oss bort från livet och är full av
lurighet.
1 mos 2:10 <Trad:> Och en
flod strömmar ut från Eden för att bevattna trädgården, och från den platsen
delar den sig och blir 4:a huvuddelar.
| <Alt:> Och en ström går ut från
församlingen till glädje med sång
och musik [för hägnet] och från
det namnet sprider den sig och det blir till 4:a huvuddelar.
| <Alt2:> Och en ström går ut
från det eviga till glädje i sorgen och från det namnet sprider den sig och det
blir till 4:a huvuddelar.
Från Jesus och hans församling
strömmar det glädje, och välsignelse ut
till omgivningen, som en välsignelsens ström.
1 mos 2:11 | <Trad:> Namnet på den första är Pison* [spridande]
och den omger hela Havilas ** [cirkulär] land, där är platsen för guld.
| <Alt:> Namnet på den första är Psion* [Frälsningens ord *] och den omger hela Guds stads** [födandets] fasta grund,
som är platsen för guld [klarhet].
| <Alt2:> Namnet på den första
är Sprida ut [Pison] och den gjorde så att man vände om [Havila] på hela
jorden, på grund av den upphöjdes klarhet [klarhetens ödeläggelse].
{* Pison [sprida, frälsningens ord,
pånyttfödelsens ord]}
{** Havila [Guds stad, cirkulär,
omgärdad, armé, rika, vridna, hon gjorde så att man vända om, den födde]}
1 mos 2:12 <Trad:> Och
landets guld är gott, där är bdelliumharts och pärlstenar.
| <Alt:> Och den fasta grundens guld [klarhet]
är bra i problemens stund, sonen jag
fött den förnekade [berövade, tyste, krympling].
Vi ser här hur den första floden,
strömmen, är frälsningens ord, alltså Jesus, det är som Guld och den är klarhet
och den omger Guds stad. I
frälsningen finns allt gott och det är genom
Guds son som allt detta kommit.
1 mos 2:13 | <Trad:> Och
namnet på den 2:a floden är Gihon* [ström], den omger hela landet Kus**
[Etiopien].
| <Alt:> Och namnet på den 2:a strömmen är Gihon [Krigarna
*], den låter omvända hela den fasta grunden och gör den kraftig**.
{* Gihon [ström, mage, buk,
krigarna, de som stångas, ned tryckarna]}
{** Kus [Etiopien, den
kraftige, växa och bli fet]}
Nästa flod står för Krigarna och det
omger något som växer och blir kritigt.
1 mos 2:14 <Trad:> Och
namnet på den 3:e floden är Tigris*
[Hidekel] och den flyter öster om Assyrien***, och den 4:e floden är Eufrat**.
| <Alt:> Och namnet på den 3:e strömmen är
Hidekel* [Församlingens Glädje] och den flyter framför Välsignelsen***
[Assyrien], och den 4:e strömmen är Eufrat** [Frukten, Vinpressarna, Sprida].
{*
Hidekel [Tigris, församlingens glädje, glädjen förtorkar, Guds törnbuske,
församlingens ende, ödmjuk lägga fram sin gåta, den lilla vassa]}
{**
Eurfrat [Frat, bryta fram, frukten,
fruktträd, sprida, vinpressarna,
hålen]}
{***
Assyrien [Assur, välsignad, ärlig, jag är prins, jag har herravälde,
muromgärdad, fiende]}
Den 3:e floden Hidekel eller Tigris står för Församlingens Glädje, eller glädjen förtorkar. Alltså två
händelser, Guds församling får välsignelse men också hur krafter bekämpar Guds
församling. Något som vi hade från Reformationen och framåt, där Guds församling reformerades och
fylldes med ande och kraft, samtidigt
som Gudsförnekande krafter arbetade parallellt och spred oro genom att
förneka Gud i tillvaron.
Den 4:e floden Eufrat, det står för Vinpressarna, Frukten och påminner om Upp 14:19 – 20 och pekar då på
skördetiden och på Guds vredes Vinpress.
Vi ser också betydelsen strömmar fram
vilket pekar på att det är där det skall
hända, det strömmar nu fram, det här är Guds stora dag som det står på
andra ställen.
Det är intressant att notera likheten här mellan de 4 välsignelsefloderna och de 4 Hästarna i Upp 6:1 – 8.
Den första floden stod för Jesus,
Guds son och omgav Guds stad och den först hästen var vit och fick en
segerkrans och segrade.
Den andra floden stod för krig
och den andra hästen, som var röd skulle ta friden bort från Jorden och
människorna skulle slakta varandra.
Den tredje floden stod för Församlingens glädje men också att glädjen förtorkar och den tredje hästen
den svarta stod för dyrtid.
Den fjärde floden pekade hän mot änden med Vinpress, Guds vredes vinpress, och också Frukt och den fjärde hästen den
gröna står för döden och dödsriket
och hunger och pest och Vilddjur.
Vi kan alltså se likheterna och
därmed ser vi att de här fyra floderna och hästarna beskriver helat tiden från
Jesu seger på Golgata och vad den gav för välsignelser under de första
århundradena och den följande tiden med religionsstrider och andra stride. Och
slutligen hur det hela går här till vår tid när Guds vredes Vinpress trampas. (Upp 14:19 – 20).
Vi kan också notera att medan
floderna tar upp både det positiva och det negativa så står hästarna bara för
det negativa bortsett från den första.
Om vi summerar den här delen så ser
vi att Jesus är det centrala i Guds verk. Utan
Jesus hade inte Gud kunnat skapa människan till det han vill. Från Jesus
kommer välsignelserna och de skall föra Guds verk dit Gud vill ha det. Och kring Jesus är en lustgård, han skapar det goda livet i sin församling.
Han är den som vi får ha som förebild. Jesus är också de blodröde, han bär blodets kraft till frälsning.
Jesus är både Människa och Gud, kommer från människosläktet (marken, den judiska församlingen) och är
inblåst av Guds ande.
Karl Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar