fredag 26 juni 2015

Israels Seger och Värdens Frälsning

Vi fortsätter att titta på Gog kriget i Hes 38 och 39. En profetia om de krig som Israel har mött och kommer att möta när de flyttar tillbaka till sitt land, som vi ser dem göra idag.

I det förra avsnittet såg vi hur det här skulle ske i omgångar. Allts flera krig efter varandra, så som vi redan sett att det varit nu när Israel är tillbaka i sitt land. Vi såg också att vi redan kommit långt i profetian och att vi var på slutet, där när God hade fått en plats till grav öster om havet. (Hes 39:11)

Hur skall krigen tillgå

Hes 38:7.  Fixa och trixa, åt dig och alla i din församlade hop, dina högsta, och du är för att bevara åt dem [för att bevaka deras intresse, vakt för dem].

Gog använder alla medel i sin kamp och det är för att gynna sig själv.

Hes 38:8.  Från stora dagar kommer du att i framtida omgångar [år], komma till ett land där en samling av stora folkskaror har blivit återförda från [av] svärdet, till Israels berg, som ständigt var ödelagda, och bebos av folk som flytt och nu alla bor trygga.

Israel bebos av Judar som har kommit hem för att få lugna och ro.

Hes 38:15.  Och du kommer från en plats, från mörkrets utposter [mörka gränser, norra kuster] och mycket folk är med dig alla ridande på hästar, en stor samling och stor kraft.
Hes 38:16.  Och du drar över Israel, mitt folk, som ett moln, för att inta [översvämma] landet. I kommande dagar skall jag få dig att komma över mitt land, för att folken skall få kunskap från dig, genom att de låter sig helgas, när de ser dig Gog.

Gog ser väldigt stark ut, och kommer med stora härar. Och här känner vi igen de konflikter som varit, och vi minns speciellt krigen 67 och 73, då Arabsidan hade väldigt stor numerär både i folk och flygplan och tanks etc.

Syftet med det här från Guds sida är att ge folken kunskap. Och det var det som hände, alla såg hur, trots Arabsidan massiva övertag i man och vapen, så vann Israel hela tiden. För de hade Gud med sig.

Hes 38:17.  Så säger Herren Jesus [Jashve]: Du är den som jag har talat om, i gångna dagar, till mina tjänare Israels profeter, i profeternas dagar, de omgångar [år] som kommer med dig över dem.
Hes 38:19.  Och i min iver min eldiga öppenhjärtighet, har jag talat om den dagen. Det blir en stor omskakning [jordbävning] över [på] Israels land.
Hes 38:20.  Och havets fiskar och himmelens fåglar och markens djur och alla krälande kräldjur på marken och alla människorna [Adam], som är på markens yta, de skakar, och bergen slås ner och branterna faller ner, och alla murar fäller du till marken.

Det här är Guds stora dag som han har talat om i profetiorna. Det är den tid i historien, när Gud skall göra det och det är en omskakande upplevelse. Det ser hopplöst ut, för det ser ut som Gog klarar av allt, inget tycks kunna stå honom emot. Går det inte på ena sättet så försöker han på andra sättet och det ser ut som han till sist skall lyckas, och i vers 17 ser vi som vi sa ovan att det här skall ske i omgångar, alltså flera krig och konflikter efter varandra. Precis som det har blivit.

Gud slår ner Gog varje gång

Hes 39:2 Och jag skall göra det igen och igen med dig [gå med dig i cirklar, leda dig vilse, vända dig om] och jag skall förinta dig och jag skall få dig att stiga upp från mörkrets utposter [mörka gränser, norra kuster] och få dig att gå till Israels berg.
{*Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:3 Och jag slår din båge från din högra hand och jag kastar din pil från din vänstra hand
Hes 39:4 På Israels berg faller du och hela din hop och folken som är med dig, för jag har gett dig till glupska fåglar [rovfåglar, hönsfåglar], fåglar [sparvar], alla med vingar, och markens [fältets] djur, till föda.
Hes 39:5 På markens [fältets, åkerns] yta faller du, för jag har talat säger Herren Jesus [Jashve]

Men Gud skall besegra Gog. Gog skall falla och vi ser att det skall han göra på Israels berg. Alltså Samarien och Judéen. Och det är intressant för det är ju det Araberna hävdar är deras land och skall bli deras stat Palestina. Men Gud kommer alltså att krossa det. 

Hes 39:7 Och jag skall låta mitt heliga namn bli känt i Israel [Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud], och jag skall inte låta mitt heliga namn bli vanhelgat mera, och folken förstår att jag Jesus [Jashve] är helig i Israel.
Hes 39:8 Här, kom den och är den, säger Herren Jesus [Jashve], det här är dagen som jag har talat om [har talat].

Åter ser vi i vers 7 att syftet är att Gud skall bli känd, och här i Israel, och att man skall förstå att det inte är vilken Gud som helst vi pratar om utan det är Jesus.

Jesu seger, parallell till Upp 19:18 och 21

Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.

Här ser vi åter hur Guds ande och landets folk skall äta upp, inta dessa härar, och det är Gud som gör det, och här känner vi åter igen formuleringar från Upp 19:18.

Både Hednafolken och Israel blir frälst. Och Israel samlas och helgas.

Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.
Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}

I de här versarna ser vi att Gud kommer att frälsa både Hedningarna, de icke Judiska folken och Israels folk, som nu kommer att förstå att det är Jesus som är deras Gud.

Hednafolken, alltså de som inte är judar kommer nu att förstå att det här är Gud som har gjort och att det är hans vilja som skett. Och också Israel skall förstå att deras Gud är Jesus, Jashve, Jehoa.

Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.
Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].

Här ser vi hur det kommer att sluta. Gud kommer att förbarma sig över Israel och förlåta dem det de skäms över och all deras synd. Och han kommer att samla dem till sitt land. Det är alltså Guds plan att Israel skall bli frälst och samlat till sitt land, och där de skall bo i trygghet.

Och Gud skall välsigna dem och fylla dem med sin ande. Och det vi ser nu med alla svårigheter som Israel möter, det är i Guds vilja, för att göra dem mottagliga så att han kan fullfölja sin plan med dem.



Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar