söndag 21 april 2019



En kommentar på Apg29
190421

Jag var i morse med om att få min kommentar till artikeln till ”Gud tror inte på Ateister”, borttagen från Apg29. För egen del uppfattar jag inte artikeln som speciellt kontroversiell men tydligen är åsiktskorridoren så smal att en sådan här artikel inte ryms, och det är ju synd.

Här är i varje fall artikeln


Evolutionen fungerar, evolution är inte bara slump utan en kombination av slump och urval. Det är en enorm kraft och jag har själv använt den i mitt arbete och tagit fram formler som mänskligt att döma inte skulle gått. Men kombinationen av slump och urval av det som var bättre skapade formler som bara blev bättre och bättre tills de var helt rätt. Ja nästan, för slumpen gör inget perfekt Liksom våra kroppar inte är perfekta. Vi blir ju sjuka ibland.

Den som vet det här låter sig alltså inte övertygas om att Gud finns med hjälp av de här påståendena i artikeln. Nej Evolution genom slump och urval är som en naturlag som hela tiden gör saker bara bättre och bättre, likadant som tyngdlagen som drar allt neråt.

Det är därför naturligt att när Evolutionen hållit på några miljarder år då formas det vi ser omkring oss idag.

Och det här visste Gud därför har han skapat oss med hjälp av Evolution. Och då ska vi inte förminska Gud genom att tro att han inte visste evolutionens styrka. Nej Guds tänkande står över vårt och det är därför som han är Gud

Karl Håkan

Sedan tycker jag det är synd att vi ska på det här viset överlämna en så effektiv metod som evolution till Ateisterna och nästa förklara att kan de bevisa den då finns inte Gud. Gud finns även om han har skapat med hjälp av Evolution.

Jesus hjälp oss att vara ärliga och inte bara säga det som alltid sagts när vi känner att det kanske är fel.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar