måndag 8 april 2019


Jesu seger 121,
Jesus ger oss livets vatten


Tron på Jesus är som friskt vatten för en törstande. Plötsligt fungerar det som var dött. Livet kommer med vattnet. Det Eviga livet kommer med Jesus.

Upp 21:6. Och han säger: Det är gjort [har blivit till, har fötts]. Jag är Alfa och Omega, början och slutet [resultatet]. Åt den som törstar skall jag ge från källan med livets vatten, fritt [gratis].


Lika fundamental som vatten är för allt liv. Lika fundamental är Jesus och hans Ande för oss.

Vi kan läsa berättelsen om Kvinnan vid Sykarsbrunnen där vi hittar mera om Jesu som det friska vattnet.

Joh 4:10. Men Jesus [Frälsaren] svarar då och säger: Om du hade förstått Guds fria gåva, och vem det är som säger till dig "ge mig att dricka". Då frågar du ju honom för då ger han dig ju levande vatten.

Joh 4:14. Den som däremot dricker från det vattnet som jag skall ge honom, han törstar aldrig i evighet, för det vatten som jag skall ge till honom det kommer att föda en vatten källa i honom och den forsar fram till evigt liv.

Vi kan också läsa Jesu ord i Joh 7.

Joh 7:37. Och på den sista dagen, högtidens största, var Jesus [Frälsaren] där och ropade [ropade och förklarade]: Om någon är törstig, kom till mig och drick.
Joh 7:38. Hos den som tror på mig, ska som Bibeln [skriften] säger, från hans inre [mage] flyta floder av levande vatten.

Joh 7:39. Det här sade han om Anden, som de ville få som tror på honom, men som ännu inte existerade, därför att Jesus ännu inte var förhärligad.

Den som dricker av Jesu vatten får en källa i sig. Jesu Ande tar boning i oss och vi blir en del av honom. En del som porlar ut friskt vatten. Och en källa som sprider Jesu budskap till omgivningen.

I Jesus finns segern, segern över öknen, det torra, det döda. När Jesu vatten kommer då blir det liv, evigt liv. Ja en lustgård mitt i ökning.

Jesus lever och i honom ska vi leva.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar