onsdag 24 april 2019


Jesu seger 132,
Vreds skålarna leder hän till Guds frälsning


Det är intressant att notera att det var en av de 7 änglarna, som hade de 7 plågorna, som visade Johannes Lammets hustru, det heliga Jerusalem.

Upp 21:9. Och en av de 7 änglarna [budbärarna] som hade de 7 skålarna, som var fulla med de 7 sista plågorna, kommer till mig och säger: Kom hit, jag skall visa dig bruden, Lammets hustru.
Upp 21:10. Och han för mig i [genom] ande till ett högt och stort berg och visar mig den väldiga staden, det heliga Jerusalem, som kommer från himlen, från Gud.

Det kan inte vara en tillfällighet att det är just en av Ängarna som hade vredesskålarna som visar Johannes det här. Det måste bero på att det hänger ihop.


Efter vreden kommer den totala frälsningen, den frälsta människan, Lammets hustru. Lammets hustru kommer från Gud, från Jesus.

Vi kan också läsa om det här i 1 Mos 2. Där Eva skapas ur Adam. På samma sätt som Lammets hustru, Jesu brud, kommer från Jesus själv. Är frälst i hans blod.

1 mos 2:21 <Trad:> Och Guds Jashve lät en djup sömn falla över människan [Adam], och när han sov tog han ett revben och återställde med kött i stället.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son föll i djup sömn, det är den offrade Adam [människan, den blodröde], och han skall bli gammal, och han accepterade att jag tar bort som ett resultat av att jag böjde ner honom, och han återställer med evangelium er grundval.
1 mos 2:22 <Trad:> Och Guds Jashve byggde, av revbenet som han tagit från mannen [Adam], kvinnan [Eva] och kom med henne till mannen [Adam].
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds sons födelse, den man böjt, välsignelsen [sanningen] man vunnit på grund av Adam [människan, den blodröde], kom Eva [kvinnan] till del, och man kom med henne till Adam [mannen, den blodröde].
1 mos 2:23 <Trad:> Och mannen [Adam] sade: Denna gång är det ben av mitt ben och kött av mitt kött. Hon skall kallas kvinna [Eva] ty från man är hon tagen.
| <Alt:> Och Adam [människan, den blodröde] sade: Denna gång är det kraft av min kraft och evangelium av mitt evangelium. Detta skall var och en proklamera, för från mig som är den verkliga existensen är denna lära.
| <Alt2:> Och Adam [människan, den blodröde] sade: Denna gång är det kraft av min kraft och evangelium av mitt evangelium. Denna kallar han kvinna för från en man är hon tagen.

Och på samma sätt som lammets hustru kom från himlen så kommer Eva från Adam, som är symboler just på Jesu hustru respektive på Jesus själv.

Det är alltså det som är budskapet i Bibeln, vi är inget i oss själva det är först i Jesus som vi blir det Gud vill ha. När vi låter oss födas av honom, in i det liv han ger oss.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar