fredag 3 maj 2019


Jesu seger 141,
I Guds stad råder jämlikhet


I Guds rike är alla jämlika. Ingen är förmer än någon annan. Den som upphöjer sig ska förödmjukas och den som förödmjukar sig upphöjs.

Upp 21:16. Och staden är gjord i en fyrkant och längden är lika som bredden, och han mäter staden med mätstången till 12 000 stadier [c:a 230 mil]. Dess längd och bredd och höjd är lika.


Vi kan läsa om när Jesus säger: Den som är störst bland er han är de andras tjänare.

Och vi har det i Lukas:

Luk 22:25. Men han säger då till dem: Kungarna [härskarna] härskar över folken, och de som har makt [kontroll, myndighet] de blir kallade folkens välgörare.
Luk 22:26. Men ni är inte på det sättet, utan han som är större bland er är i stället som den som är förnyare [nyare] och den som hos er leder är i stället som en tjänare [uppassare, skötare].
Luk 22:27. En som är större, han ligger ju normalt till bords och den som i stället är tjänare ligger inte till bords, och jag, jag är mitt bland er, som den som är tjänare [uppassare, skötare].

Det här är en viktig princip som vi också möter i orden i Joel:

Joel 2:28 (Joel 3:1).  Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över allt kött, och era söner och era döttrar skall profetera, och era gamla har drömmar, och era unga män har uppenbarelser.
Joel 2:29 (Joel 3:2).  Och också över tjänarna [slavarna] och över tjänarinnorna [slavinnorna], utgjuter jag i de dagarna min ande.

Här ser vi hur anden utgjuts över alla, söner och döttrar, gamla och unga, tjänare och tjänarinnor. Alla är med och det är Guds princip. I alla riktningar ska det vara lika. Ålder, kön, social ställning, spelar ingen roll. Alla är lika mycket värda för Gud och ska vara med.

Det är en fantastisk princip som vi ser idag mer och mer håller på att också genomföras i vårt samhälle idag, och det är alltså en av de grundläggande principerna i Kristendomen.

Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar