tisdag 28 maj 2019


Jesu seger 166,
Jesus ska ge oss vår lön för ett troget arbete

När Jesus kommer får vi lön. Den som är trogen kommer att bli satt över mera. I dagens samhälle är vi uteslutna men i Guds rike är det vi som hålls utanför idag, som kommer att bestämma.

Upp 22:12. Och se jag kommer snart och för att ge min lön, från mig till en var, såsom hans gärning [arbete] är.


Och vi kan läsa hur det är de som har stått upp för Jesus som kommer att regera i 1000 årsriket.

Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.

Det är så det kommer att bli. Det är de som inte varit PK, som inte fallit efter för den här tidens anda. Den vi ser på TV och som körs ut på Vilddjurets internet sidor. Det är de som blivit avhuggna, uteslutna från vårt samhälle därför att de stått upp för Jesus som kommer att regera i 1000 årsriket.

Kommer de också nu att bli dödade och stå upp från dödsriket rent Fysiskt i 1000 års riket, eller är det den här samhälleliga döden och utslutningen vi ser idag av de som inte går PK vägen som vi talar om. Vi får se, för vi är snart där. Och då är det alltså de som ställt upp för Jesus och hans budskap som kommer att regera.

Jesus kommer och han ger sin lön och den som satsar och arbetar för Jesus kommer då att få mera än den som är passiv och räddhågsen.

Vi kan läsa om det här i Mat 25

Mat 25:14. Det är på samma sätt som för en människa som reser utomlands. Han kallar då på sina tjänare [slavar] och överlämnar då sin egendom till dem.
Mat 25:15. Och någon ger han då säkert 5 talenter (125 Kg = c:a 45 årslöner i silver), och någon 2 talenter (50 Kg = c:a 20 årslöner i silver), och någon 1 (26 Kg = c:a 9 årslöner i silver), efter den egna möjligheten [styrkan] och han reste sedan genast bort.
Mat 25:16. Han reser sedan och den med 5 talenter, som är mottagna, han arbetar genom [med] dem och arbetar faktiskt ihop ytterligare 5 talenter.
Mat 25:17. Och likaså den med de 2, han tjänar också själv faktiskt ytterligare 2.
Mat 25:18. Och likadant, den som är den som mottagit en, han går då och gräver ned den i marken så att han gömmer Jesu [Herre, Jashve] silver [pengar].
Mat 25:19. Och efter en lång tid träder [kommer] tjänarnas herre [Jesus, Jashve] fram och summerar deras räkenskaper [samlar ihop det de talat].
Mat 25:20. Och han kom då han som fått de 5 talenterna. Han bär då fram 5 talenter ytterligare. Han säger: Herre [Jesus, Jashve]: 5 talenter har du gett mig. Se då här, ytterligare 5 talenter har jag tjänat ihop utöver dem jag fick.
Mat 25:21. Och hans herre [Jesus, Jashve] svarade honom: Bra gjort duktige och pålitlige tjänare, när du var satt över lite var du pålitlig, jag kommer att sätt dig över mycket, gå därför in i din herres [Jesu, Jashves] glädje.
Mat 25:22. Och därefter så kommer han, han som fick 2 talenter. Han säger då: Jesus [Herre, Jashve] du är den som gav mig två talenter, nu överlämnar jag ytterligare 2 talenter som jag är den som har förtjänat utöver dem jag fick.
Mat 25:23. Hans Jesus [Herre, Jashve] svarar honom: Bra gjort duktige och pålitlige tjänare, du var pålitlig när du var satt över lite, jag kommer att sätta dig över mycket, gå därför in i din Herres [Jesu, Jashves] glädje.
Mat 25:24. Sedan kommer också han som fått en talent och han säger då: Herre [Jesus, Jashve], jag känner dig, för du är en hård människa, som skördar där du inte sått och samlar in där du inte verkar [sprider ut, sår].
Mat 25:25. Man blir rädd, och speciellt när personen är bortrest, följaktligen gömmer jag din talent i marken. Du skall få det som är ditt.
Mat 25:26. Och hans herre [Jesus, Jashve] svarar då honom, han säger till honom: Onde och late tjänare [slav], du borde ha förstått att jag skördar där jag inte är den som sått, och att jag samlar från ställen, där jag på samma sätt inte verkat.
Mat 25:27. Du skulle då ha ordnat att mina pengar [silver] sändes till penningmäklarna, så att det då resulterade i att jag blev tagen varar på och det som är mitt får ränta.
Mat 25:28. Ta därför från honom talenten och ge den till den som har de 10 talenterna.
Mat 25:29. För till den som har allt [alltid] skall ges och han kommer att ha i överflöd, och från den som inte har han kommer att förlora också det han anser är hans.
Mat 25:30. Och driv ut den obrukbare [oduglige] tjänaren [slaven] in i mörkret utanför, där kommer det att vara gråt och man kommer att bita hop [gnissla tänderna, skallra tänderna].

Här kan vi läsa hur Jesus tänker och hur vi ska använda de möjligheter att tjäna Jesus som han gett oss. Då får vi lön.

Men är vi passiva och ser Jesus som ond då fungerar det inte. Och då får vi inte vara med och får heller ingen lön.

Men det är också viktigt att betona, att det här inte har med frälsningen att göra. Den är oberoende av hur vi arbetar men ligger i Jesu nåd och alla får frälsning som kommer till Jesus ärligt och tar emot. Det var det den onde tjänaren inte gjorde han lärde inte känna Jesus och tog inte emot Jesus i sitt hjärta. Det måste vi göra.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar