torsdag 16 maj 2019


Jesu seger 154,
I Guds Stad växer livets träd



Guds stad är som i Paradiset. Här i Guds stad växter Livets träd, det som Adam och Eva fick äta av i Lustgården. Här har vi det igen. I Guds stad finns det liv som Gud vill att vi ska ha.

Upp 22:2. I mitten med dess gata [torg] och floden på båda sidor, är livets träd, som ger 12 skördar, för det ger sin frukt varje månad, och trädets blad är till folkens omsorg [vård, helande].

Det är intressant att tänka tanken att träd står för lag. Livets träd är alltså, livets lag, Guds lag som ger liv. Och det fantastiska är att när man lever i Jesus då blir inte lagen en träldom utan kommer av sig självt. Gud lägger sin lag i våra hjärtan som vi kan läsa.


Här i Jeremia kan vi läsa om det hur Jesus ska lägga sin lag i hjärtat så att alla vet det naturligt. Och det är så det blir när vi tar emot Jesus som vår herre och släpper in honom i vårt hjärta.

Jer 31:32.  Inte som förbundet som jag slöt med deras fäder, på dagen jag grep dem i deras hand för att låta dem föras från Egyptens land, förbundet som de bryter, och jag var herre i dem, säger Jesus [Jashve].
Jer 31:33.  För detta är förbundet som jag sluter med Israels folk [hus], i kommande dagar, säger Jesus [Jashve]. Jag läger min lag [vägledning] i deras inre och jag skriver den i deras hjärta, och jag skall bli deras Gud och de skall bli mitt folk.
Jer 31:34.  Och de är inte experter [undervisar] mera för varandra, den ena brodern för den andre brodern, för de vet det som sägs om Jesus [Jashve], för de kan det och känner mitt tecken [baner], både små och stora, säger Jesus [Jashve], för jag förlåter deras missgärning och synd och minns den inte längre.

Och vi har det också i Hesekiel.

Hes 36:26.  Och jag ger till er ett nytt hjärta och en ny ande i ert hjärta och jag låter ta bort sten hjärtat från er kropp och jag ger till er ett friskt [evangeliskt, kött] hjärta.
Hes 36:27.  Och min ande ger jag i ert hjärta och jag gör så att ni vandrar i mina lagar [uppgifter], och mina regler [sätt] håller ni och följer.

Och ut av detta, att ha Jesus i hjärtat, kommer livet. Livet i Jesus. Det sunda livet som är gott att leva. Därför att Jesus är med oss och skapar sin vilja i oss.

Här har vi orden om Livets träd i 2 Mos 2.

1 mos 2:9 <Trad:> Och Guds Jashve lät det växa upp från marken, alla önskvärda träd och mitt i trädgården livets träd, och kunskapens träd på gott och ont.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] lät det komma på plats från mänskligheten [den kvinnliga människan], alla regler som ger glädje genom sin vägledning och bra till att använda [ta in], och den levande stadgan som tar bort det bedrövliga, och den luriga stadgan om rätt och fel [att regera].  

Vi ser också här Kunskapens träd. Alltså lagar som man skall lära sig att hålla och som inte kommer från ett hjärta fyllt av Jesus. Det blir döda stadgar och ett dött liv. Och vi hittar Guds ord om det här i 1 Mos 2:16 – 17.

1 mos 2:16 <Trad:> Och Guds Jashve befallde människan [Adam], han sade till honom: Från födan på alla träd i trädgården skall du äta.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son befallde Adam [människan, den blodröde] han sade till honom: Från allt jag gör fulländat [leder, tar emot] från alla stadgar i hägnet [trädgården], skall du ta till dig.
1 mos 2:17 <Trad:> Men av kunskapens träd på gott och ont skall du inte äta, för när du äter av det skall du döden dö.
| <Alt:> Men du skall inte [inte bara] ta till dig av den luriga stadgan, den med rätt och fel [att regera], för när du tar till dig av den kommer du att döden dö.
| <Alt2:> Men av de luriga träden [reglerna] som är vackra men giftiga skall du inte äta för när det blir din föda, kan du döden dö.

Det är därför det inte fungerar med lagstiftning i ett land där Jesus inte är med. Det blir döda bud och en träldom som man försöker komma ifrån. Det är bara när Lagen kommer från Hjärtat därför att Jesus finns där som det fungerar.

Sverige är ett exempel på det här. Medan Svenskarna var Kristna och hade Jesus i sig fungerade landet för folk gjorde rätt för det kom ur hjärtat. Men idag när landet är avkristnat är det kaos for lagarna fungerar inte längre. Polisen orkar inte med etc.

Det är Bara ett liv i Jesus som fungerar

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar