onsdag 29 maj 2019


Jesu seger 167,
Allt börjar med Jesus


Jesus är början på livet. Vi möter honom redan i Bibelns första vers.

Upp 22:13. Jag är Alfa och Omega, början och slut [resultat], den förste och den siste.

I Bibelns första vers möter vi Jesus. Jesus är den förstfödde, den genom vilket allt skapats.

1 Mos 1:1 < Trad: > I början skapade Gud himmelen och jorden.
| < Alt: > Genom den förstfödde skapar Gud det väldiga namnet och den fasta grunden.
| < Alt2: > Genom förstlingen föder Gud det fantastiska livet och landet [marken].



Det väldiga namnet är namnet Jesus och den Fasta Grunden är Jesus som är klippan vi kan bygga vårt liv på.

Vi möter Jesus också i Bibelns 2:a kapitel.

1 Mos 2:4 <Trad:> Detta är berättelserna om då himmelen och jorden skapades, det är Guds Jashves verk, jord och himmel.
| <Alt:> Dessa berättelser är om då det väldiga namnet [det fantastiska livet] och den fasta grundens skapades, det är Jesus [Jashve] Guds sons resultat, en fast grund och ett väldigt namn [ett fantastiskt liv].

I den alternativa översättningen från Hebreiskan är ordet för YHWH Eloshim översatt med Jesus Guds son. Eloshim betyder Gud och YHWH kan uttalas Jihova, med ett h som har dragning åt ett sje ljud och Namnet Jesus på Hebreiska uttalas Jechova med ett tje ljud. Det är nästan samma sak och Jesus själv hävdade att han var med enda från börja, och att han kom ner från Himlen från Gud till jorden, Och här ser vi det klart utskrivet. Och i och med att Gud, Eloshim står efter så är det alltså fadern, att det står efter ger just det, och det blir därför, Jesus Guds son.

I hela Gamla testamentet kan vi sedan läsa om YHWH , Jihova, alltså egentligen Jesus innan han kom ner till Jorden. Tyvärr är det översatt med Herren i vår översättning så man ser det inte klart.

Så här är det alltså Jesus var med enda från början och det är runt honom som allt skapats, som frälsningen fötts etc. Han är vårt liv.

Vi möter det här också i Johannes evangelium där de första versarna också handlar om Jesus.

Joh 1:1. I den första början fanns ordet och ordet fanns hos Gud och det ordet var Gud [en Gud var det ordet].
Joh 1:2. Han [Det] fanns från första början hos Gud.
Joh 1:3. På grund av honom [det] blev allt till och utan honom [det] har inget blivit till som är till.
Joh 1:4. I honom [det] var liv och livet var människornas ljus.
Joh 1:5. Och ljuset skiner i mörkret och mörkret slukar det inte [har inte makt med det].

Här ser vi alltså samma sak att Jesus var från början och var hos Gud och var Gud.

Jesus är alltså början på livet, det är genom honom som livet blivit till.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar