onsdag 24 juni 2020


Vår mediavärld 63,
6:e Vredesskålen,
Ormen och Evolutionen


En av de frågor som tidigt kom upp och där många Kyrkor fick problem är när Evolutionsläran introducerades. Att Gud har skapat med hjälp av Evolution är ju inget konstigt. Gud kan allt, också använda sig av Evolution. Men eftersom det fanns grupper som häftigt gick emot detta så har vi problem än idag i kyrkan.

Det är intressant att konstatera att Bibeln själv faktiskt har två skapelseberättelser. En i 1 Mos 1, som börjar med att allt var vatten, och en helt annan i 1 Mos 2:4 -, som börjar med att allt var torrt. Så för Bibeln är alltså inte det intressanta exakt hur det gick till fysiskt utan i stället att det var Gud som skapade och ligger bakom hela skapelsen.

Upp 16:13 Och jag ser, från drakens [ormens] mun och från vilddjurets mun och från den falske profetens [lögnprofetens] mun, 3 ondskefulla [orena, skamliga, grymma] andar [vindar, liv, krafter] lika paddor.


För de som förnekar Guds existens var ju det här drömmen. Genom att Kyrkan förnekade Evolutionen så kom den att måla in sig i ett hörn. Och idag, när Evolutionen mer och mer blir bevisad, bland annat genom upptäckten av generna, så står kyrkan med sin tvättade hals och är inmålad i ett hörn. Och de som förnekar Gud tycker sig har vunnit.

Men om nu Gud skapade med hjälp av Evolution. Vad är det för fel på det. Får inte Gud göra som han vill.

Jag minns en berättelse om ett behandlingshem för alkoholister som Evangeliecentret hade i Norge. Det berättas att en grupp var stationerad på landet och hade en skog att ta hand om som terapiarbete. Skogen var fälld men stubbarna skulle tas upp.

Man gick ut och började med spadar och spett. Etc. men det var väldigt jobbigt. Och då drog man sig till minnes Jesu ord: Om ni bara har tro så kan ni säga till detta berg. Häv dig upp och kasta dig i havet och det ska ske.

Så man tänkte det är metoden för stubbarna. Sagt och gjort. Men gick ut till stubbarna och bad och så deklarerade man. Häv er upp och kasta er i havet. Men inget hände.

Man upprepade och bad ännu mera. Men inget hände.

Till sist gick man hem till huset och bad och frågade Gud, vad gör vi för fel eftersom det inte fungerar.

Då ringde det på dörren och föreståndaren gick och öppnade och där stod grannbonden och sa: Jag har en stubbupptagare på min traktor, så jag kan hjälpa er att få upp stubbarna.

Gud hade svarat. Men på ett annat sätt än man tänkt sig. Och så är det. Gud gör på sitt sätt. Och det måste vi låta honom också göra vad gäller att skapa med Evolution.

Men vad har då Gud de här två varianterna av skapelseberättelse först i Bibeln för. Jo det ser man när man har kommit förbi detta krampaktiga, att försöka förklara berättelserna som den rent fysiska skapelsen.

Guds mening med de här två kapitlen i början av Bibeln är att tala om hur han ska frälsa människan. Det är den Andliga skapelsen som är viktigt för Gud. Och den står alltså här.

Vi kan i 1 Mos 1 läsa hur Gud från ett totalt kaos och andlig tomhet. Tar människan på 6000 år (Alltså motsvarande de 6 skapelsedagarna) till ett tillstånd där människan är lika Gud. Och det blir hon genom Jesu försoning, genom hans blod. Och snart är vi där, där hela skapelsen är fyllda med Jesus och hans församling, för vi är på slutet av denna berättelse om Guds Andliga skapelse.

Vi kan också i 1 Mos 2:4 – Läsa om hur allt har kommit genom Jesus. Hur han (här återgiven som Adam) är centrum i hela Guds Andliga skapelse och hur runt honom finns en underbar lustgård som vi får leva i tillsammans med Jesus. Vi får också se hur det rinner 4 välsignelsefloder ut från Eden. Och Hur Jesus dömer alla och den enda som är godkänd är Eva, en bild på församlingen, som är Kraft av Jesu kraft och Evangelium av Jesu Evangelium.

Så när man låter Gud tala och inte skriver honom på näsan sin egen åsikt. Då visar han att redan i Bibelns början står hela Guds Frälsningsplan och vi ser att Gud visste och har gjort, och alltså finns och genomför sin frälsning för oss.

Karl Håkan






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar